عوامل دموگرافیک مرتبط با ابتلا به بیماری کووید-19 در جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شناخت فاکتورهای موثر در شدت بیماری کووید-19 به تدریج در حال تکامل است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل جمعیت شناختی مرتبط با ابتلا به بیماری کووید-19 است.

روش ها: 

در مطالعه مقطعی حاضر، 3100 بیمار مبتلا به کووید-19 در شهر شیراز، یک پرسشنامه آنلاین را از آذر تا اسفند 1399 تکمیل کردند. روش نمونه گیری در این مطالعه تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و بالینی بیماران بود که روایی و پایایی آن تایید شد. از آنالیزهای توصیفی به ترتیب برای داده های کیفی و کمی نرمال استفاده شد. برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمونChi-square  استفاده شد. نرمالیتی متغیرهای کمی با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک و گراف های آماری (Histogram and box-plot) بررسی شد. 

نتایج

میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 83/12±28/38 بود. بین سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی و سابقه بیماری زمینه ای با بستری شدن در بیمارستان ارتباط معنادار (001/0≥P-Value) و بین جنسیت (419/0P-Value=)، مصرف سیگار (653/0P-Value=) و فاصله گذاری اجتماعی (054/0P-Value=) با بستری شدن بیماران مبتلا به کووید-19 در بیمارستان ارتباط معناداری وجود نداشت. از طرفی بین سن، جنسیت، وضعیت شغلی و استفاده از ماسک با درمان در منزل نیز رابطه معناداری وجود داشت (001/0≥P-Value).

نتیجه گیری:

 در مطالعه حاضر سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی و سابقه بیماری زمینه ای از جمله عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری کووید-19 است. شناسایی عوامل جمعیت شناختی در ابتلا به بیماری کووید-19، می تواند به پیشگیری و کنترل بیماری کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2388593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!