پایش تغییرات پوشش گیاهی استان گلستان ومجموعه تالاب های بین المللی (آلما گل، آلاگل و آجی گل) و دلایل آن بر اساس تحلیل دو زمانه NDVI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناخت اکوسیستم مرتعی اولین گام در مدیریت این منابع و تعیین برنامه های آمایش سرزمین و توسعه پایدار است.هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرات کیفی درصد پوشش گیاهی محدوده تالاب های بین المللی استان گلستان است . در این تحقیق از باندهای ماهواره لندست سنجنده های TMوOLI در طی سالهای آماری (2018 _ 1988) استفاده شد. در نرم افزارENVI5.3 تصحیح هندسی وپیش پردازشهای اولیه و برای تصحیحات اتمسفری از الگوریتم FLASH استفاده شد. برای بالابردن دقت طبقه بندی مراتع ، با نرم افزارTERSET نقشه NDVI تهیه و 4 کلاس اراضی با پوشش (عالی، بسیار خوب، خوب و ضعیف) به دست آمد. از تکنیک CROSSTAB نیزمیزان تغییرات در طی سالهای مطالعاتی محاسبه شد. مساحت در اراضی نتایج نشان داد بیشترین افزایش با پوشش گیاهی بسیار خوب از93/1540 به 99/2842 کیلومتر مربع وبیشترین کاهش مساحت در اراضی با پوشش خوب از 46/1329 به 94/68 کیلومتر مربع بود. در این فاصله منطقه مورد مطالعه دستخوش تغییراتی بود که بیشترین کاهش، شامل تخریب کلاس با پوشش خوب از 94/31 به 66/1 درصد و تبدیل آن به سایر کاربر ی ها است. همچنین 46/13 کیلومتر مربع پوشش خوب به پوشش ضعیف تبدیل شده که اطراف تالاب ها ، قسمت های سنگلاخی و مناطق روستایی را شامل می شد. پوشش خوب که بیشترین کاهش مساحت رانشان داد ، اراضی مرتعی در کاربری ها بود.تغییرات کلاس با پوشش خوب حاکی از کاهش مساحت و پوشش گیاهی و افزایش دما است.نتایج نشان داد که NDVI معیار مناسبی برای ارزیابی و پایش تغییرات پوشش گیاهی و مدیریت صحیح مراتع است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!