تبیین انگیزه شغلی پرستاران بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی در محل کار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش‌ زمینه و هدف

 با توجه به نقش پرستاران در نظام سلامت و سیستم بهداشتی درمانی و لزوم برخورداری از انگیزه شغلی در آنان، این پژوهش باهدف تبیین انگیزه شغلی پرستاران بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در محل کار صورت گرفت.

مواد و روش‌ها:

 این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در شهر سنندج بودند و نمونه 330 نفر از این پرستاران بود به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزش شغلی هکمن و الدهام (1975) و پرسشنامه ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی (گاردیا، دسی و رایان،2000) پاسخ دادند. اطلاعات به‌دست‌آمده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و لیزرل نسخه 80/8 و با روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده گردید.

یافته‌ ها: 

نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی با انگیزش شغلی رابطه وجود دارد. همچنین از بین مولفه‌های نیازهای بنیادین روان‌شناختی، مولفه‌های شایستگی و خودمختاری با انگیزش شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد (01/0>p). ولی بین مولفه وابستگی با انگیزش شغلی رابطه معنی‌داری وجود ندارد (05/0<p). همچنین نتیجه معادلات ساختاری نشان داد بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی با انگیزه شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

نتیجه‌ گیری:

 بنابراین نیازهای بنیادین روان‌شناختی با پاسخگویی به نیازهای بنیادین پرستاران احساس لذت و انگیزه را در آنان افزایش می‌دهد و با تامین نیازهای بنیادین روان‌شناختی می‌توان انتظار داشت که انگیزش شغلی در پرستاران به وجود آید و پرستاران با کارایی و عملکرد بهتری وظایف خود را انجام دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
672 تا 682
لینک کوتاه:
magiran.com/p2392475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!