ریزداده ها و کاربرد آن در حوزه های علمی مختلف: مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش، شناسایی ویژگی های تولیدات علمی حوزه ریزداده نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس و تبیین کاربرد آن بر مبنای شناسایی واژگان تولیدات علمی مرتبط با این موضوع به تفکیک حوزه های علمی است.

روش شناسی

پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد علم سنجی و روش تحلیل محتوا و بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. تحلیل داده ها با نرم افزارهای هیست سایت، بایب اکسل، گفی و اس .پی.اس .اس؛ و ترسیم داده ها با نرم افزار وی او اس ویویر انجام شده است.

یافته ها

طی دهه های گذشته میزان انتشار تولیدات علمی حوزه ریزداده روندی افزایشی با میانگین نرخ رشد سالانه 15.59 درصد داشته است. هرچند دانشگاه چنگ کونگ (تایوان) از نظر میزان تولید علم و دریافت استناد جایگاه اول را کسب کرد، درمجموع ایالات متحده، چین و آلمان به عنوان کشورهای برتر شناخته شدند. بیش از 90 درصد این تولیدات مربوط به حوزه های علوم رایانه، مهندسی، ریاضیات، مخابرات و فیزیک است. خوشه بندی هم واژگانی در این حوزه ها به ترتیب منجر به تشکیل 8، 6، 7، 5 و 3 خوشه شد. بیشترین مرکزیت درجه مربوط به یادگیری ماشینی، اینترنت اشیاء و وجود جهانی است؛ کلیدواژه های انطباق، نمودار دوقطبی و یادگیری ماشینی بیشترین مرکزیت نزدیکی و یادگیری ماشینی، فناوری تکامل بلندمدت و وجود جهانی دارای بیشترین مرکزیت بینابینی در حوزه های علمی فوق اند.

نتیجه گیری

الگوی انتشار تولیدات علمی حوزه ریزداده ها نشان دهنده وضعیت بالندگی مستمر است. مباحث نظری ریزداده ها بیشتر در علوم ریاضیات و فیزیک تکامل یافته و کاربردهای آن در علوم رایانه و حوزه های دیگر در حال گسترش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!