تاثیر جهت گیری مذهبی در ایجاد تعهد اجتماعی و قانون گرایی در بین جوانان شهر اسلام آبادغرب

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تعهد اجتماعی و قانون‌گرایی در بین جوانان به‌عنوان نیروهای مولد اجتماعی، از امور مهم و تاثیرگذار به‌شمار می‌آید. لذا این پژوهش باهدف تحلیل تاثیر جهت‌گیری مذهبی و تاثیر آن بر تعهد اجتماعی و قانونگرایی انجام گرفته‌ است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش پژوهش پیمایشی است. جامعه‌آماری پژوهش جوانان شهرستان اسلام‌آبادغرب است. به‌عنوان نمونه پژوهش تعداد 384 نفر در رده سنی 29-18 سال از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های جهت گیری مذهبی، پرسشنامه تعهد اجتماعی و نیز پرسشنامه‏ قانون گرایی است. برای تایید روایی پرسشنامه از روایی محتوا، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شده است. روایی محتوا توسط نظرسنجی از اساتید خبره تایید گردید و براساس نتایج بدست آمده از خروجی‌های نرم افزار ابزار اندازه‏گیری از روایی همگرا و واگرای مناسب و شایسته برخوردار است. پایایی پرسشنامه نیز ازطریق ضریب آلفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی و ضریب پایایی مرکب تایید گردید. در این پژوهش از نرم‌افزار (SMART-PLS) بهره گرفته و از روش حداقل مربعات جزیی برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است.

یافته‌ها

ضرایب به‌دست آمده از آزمون T نشان داد که: جهت‌گیری مذهبی بر تعهد اجتماعی (19/437) و جهت گیری مذهبی بر قانون‌گرایی (4/333) و تعهد اجتماعی بر قانون‌گرایی (5/750) تاثیر دارد. در بررسی نقش میانجی تعهد اجتماعی در تاثیرگذاری جهت‌گیری مذهبی بر قانون‌گرایی ، مقدار آزمون تست سوبل حدود (5/50) می باشد.

نتیجه‌گیری

اثر جهت‌گیری مذهبی بر تعهد اجتماعی و قانون‌گرایی تایید شد. همچنین متغیر تعهد اجتماعی می تواند نقش میانجی را بین جهت گیری مذهبی بر قانون گرایی داشته باشد.می توان نتیجه گرفت که اگر جوانان را به قانون‌گرایی ازطریق جهت گیری مذهبی تشویق نمود، بایستی بتوان تعهد اجتماعی را نیز در بین جوانان افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!