شرح یک تجربه آموزشی: بازنمایی ترسیمی دانشجویان معماری از خوانایی باغ ملی: بازشناسی عوامل موثر بر ثبت تصویر ذهنی از مکان، مبتنی بر نقشه های شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مسیله. خوانایی، کیفیتی تاثیرگذار بر شکل گیری و ثبت تصویر ذهنی مناسب از محیط و ادراک آن است و شناسایی عوامل موثر بر ثبت تصویر ذهنی خوانا می تواند فرآیند ادراک، به ذهن سپاری، و به تبع آن انس با محیط را تسهیل کند و رضایت عاطفی نسبت به محیط را منتج شود.  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و فهم عوامل موثر بر ثبت تصویر ذهنی خوانا در فرآیند ادراک، در یک تجربه آموزشی، به تحلیل نقشه های شناختی دانشجویان رشته معماری و معماری داخلی دانشگاه هنر از محل تردد روزانه آنها پرداخته است. این محدوده، هرچند در یک نگاه کلی، خوانا به نظر می رسد، ولی عوامل موثر بر درک آن به عنوان فضای خوانا مورد پرسش این پژوهش است. روش پژوهش کیفی و تجربی است؛ در ابتدا با اتکا بر مطالعات اسنادی و بررسی نظریه خوانایی در حوزه شهری و روانشناسی محیطی، معیارهای اصلی مربوط به خوانایی محیط و سپس زیرمعیارهای آن با بهره گیری از نظریات پژوهشگران مشخص شده و در ادامه نقشه های شناختی دانشجویان از محیط مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته-های پژوهش نشان می دهد در شکل دهی خوانایی در ساختار ادراک و نقشه های ذهنی دانشجویان از این مکان، بیشترین تاثیر مربوط به معیار «لبه» و در مرتبه زیرمعیارها، بیشترین تاثیرپذیری، در زیرمعیار «ریتم» و «هارمونی» در معیار «محدوده» است. همچنین مطالعه تطبیقی بین دانشجویان دو رشته، تفاوت هایی را در ثبت تصاویر ذهنی آنان نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!