بررسی سطح مواجهه با ارتعاش دست و بازو و عوارض سلامتی مرتبط با آن در دندانپزشکان کلینیک‫ های آموزشی‬‬‬‬

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مواجهه با ارتعاش دست و بازو یکی از عوامل مخاطره آمیز شغلی حین کار با ابزارهای دستی دندانپزشکی محسوب می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی سطح مواجهه با ارتعاش و اثرات بهداشتی مرتبط با آن در دندانپزشکان کلینیک آموزشی بود.

روش کار

 مطالعه حاضر بر روی 30 نفر از دندانپزشکان کلینیک آموزشی همدان بعنوان گروه مورد و 30 نفر از سایر کارکنان شاغل در کلینیک بعنوان گروه شاهد انجام گرفت. در این مطالعه ارتعاش منتقله به دست و بازو با استفاده از ارتعاش سنج مدل 106 شرکت Svantek مطابق با استاندارد 5349 ISO اندازه گیری شد. عوارض اسکلتی عضلانی با استفاده از آزمون قدرت چنگش و سطح چابکی و عوارض حسی عصبی با آزمون مونوفیلامنت تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند.

یافته ها

 میانگین مواجهه معادل 8 ساعته با ارتعاش در دندانپزشکان m/s265/0 بود که کمتر از حد مجاز مواجهه شغلی است. احساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست بیشترین علامت گزارش شده (5/47%) در بین دندانپزشکان بود.به‫ترتیب قدرت چنگش دست 22 درصد(05/0>p)، قدرت چنگش انگشتان 8 درصد (05/0<p) و چابکی و مهارت دست غالب 2 درصد (05/0<p) در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود. آستانه حسی عصبی انگشتان دست در گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود و در انگشتان دست غالب بالاتر از دست غیرغالب بود (05/0>p).

نتیجه گیری

 علیرغم پایین‫بودن سطح مواجهه با ارتعاش، سطحی از محدودیت در عملکرد فیزیکی و حسی عصبی دست دندانپزشکان ایجاد شده بود. شیوع علایم حسی-عصبی نیز در دندانپزشکان بیش از علایم اسکلتی- عضلانی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 525
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!