بررسی سیر تحولات تاریخی مهریه در اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مهریه یکی از ارکان ازدواج در اسلام و ازجمله حقوقی است که برای زن در نظر گرفته شده است. این حق دارای ابعاد مختلفی است که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی به مرور زمان دچار تغییراتی شده است. به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی سیر تاریخی مهریه در اسلام می‌پردازد. سوال مطرح‌شده این است که نگرش فقه اسلامی به تحولات مهریه در گذر زمان چیست؟

مواد و روش‏ها

رویکرد این تحقیق توصیفی - تحلیلی است و با شیوه کیفی جهت استخراج و تحلیل بررسی تحولات تاریخی مهریه در اسلام اهتمام گردیده است.

یافته‌ها

یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اغلب فقها ازجمله فقهای شیعی، هرچند از نظر کمی و کیفی در تعیین مهر برای زنان اختلاف نظر دارند، اما اصل وجوب مهر برای زنان، هدیه بودن آن از طرف مرد، در نظر گرفتن شرایط اقتصادی طرفین و رعایت اعتدال در تعیین مهر، عدم تجاوز از سنت رسول گرامی اسلام (ص) و همچنین عدم دریافت آن از سوی شخصی غیر از زن تاکید دارند.

نتیجه‌گیری

بر مبنای پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که بخش مهمی از دغدغه و مشکلات امروزی جامعه امروزی ما در امر ازدواج، تعیین اعداد و ارقام غیرشرعی و نامناسبی است که در مهریه تعیین می‌شود. بنابراین به جای نزدیک شدن به عدالت، از معیار تعیین‌شده رسول گرامی اسلام (ص) نیز عدول شده است. آنچه پیشنهاد می‌شود دوری‌گزینی از نگرش مادی‌گرایانه به امر مهریه و جایگزینی آن با نگرش هدیه و محبت‌آمیز مهریه است که هدف اصلی آن چیزی جز حمایت از زنان و برقراری مساوات میان انسان‌ها نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 372
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!