بررسی تاریخی تحلیلی تکالیف حکومت اسلامی در حوزه عبادات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی حدود و ثغور حکومت اسلامی در مسایل مختلف و همچنین تکالیف آن در قبال عبادات ازجمله مسایل مجادله برانگیز در نزد مسلمانان است. بدین‌معنا که برخی با محدود کردن نقش حکومت اسلامی، خواستار خصوصی تلقی کردن عبادات هستند و برخی با تلقی حداکثری از تکالیف حکومت اسلامی، خواستار نقش‌آفرینی حکومت اسلامی در قبال عبادات هستند. به همین دلیل، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاریخی - تحلیلی تکالیف حکومت اسلامی در قبال عبادات است.

مواد و روش‏ها

روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی - تحلیلی است که با توجه به رویکرد مقاله، از منابع تاریخی بهره می‌برد که به عنوان رویکرد تاریخی - تحلیلی در نظر گرفته می‌شود.

یافته ‏ها

حکومت اسلامی بر مبنای قانون منبعث از شریعت برپا شده است و به همین دلیل واجد اختیارات و تکالیف قابل توجهی در زمینه عمل کردن مردم به عبادات و یا ترک آنان نسبت به انجام عبادات است. به همین منظور انجام اموری که باعث سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه می‌شوند و یا اینکه ترک آنان باعث ایجاد مفسده و تهدید جامعه اسلامی می‌شود، از جمله تکالیف حکومت اسلامی در حیطه عبادات است. بنابراین عباداتی که ترک آنان باعث ترویج فساد و اشاعه منکرات می‌شود، نیازمند مداخله حکومت اسلامی هستند.

نتیجه‏ گیری

احکام اسلامی بیش از همه ناظر بر فعالیت‌های اجتماعی است. بر همین اساس، عباداتی که ترک آنان باعث ایجاد فساد و تهدید مصالح جمعی می‌شود، نیازمند دخالت حکومت اسلامی است. بنابراین حکومت اسلامی در اولین گام می‌بایست آگاهی بدهد و در مراحل بعدی توبیخ و تنبیه و مجازات کند و اگر چنانچه ترک عبادت و ترک وظیفه توسط مسلمانان، برخلاف مصلحت حکومت اسلامی باشد، یقینا حکومت اسلامی باید شدیدتر و حادتر برخورد کند به دلیل حفظ مصلحت نظام.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2396467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!