ارزیابی ریسک نسبی اثرات تحریکی در تراشکاران مواجهه یافته با میست مایعات فلزکاری منتخب از شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

مواجهه شغلی با میست مایعات فلزکاری باعث بروز اثرات تحریکی در مجاری تنفسی می‌گردد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی ریسک نسبی اثرات تحریکی در مواجهه شغلی با میست مایعات فلزکاری در تراشکاری است.

مواد و روش ها

در این مطالعه 65 نفر از تراشکاران مواجهه یافته با میست روغن به‌عنوان گروه مواجهه و 65 نفر از کادر اداری همان صنعت به‌عنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند. جهت بررسی اثرات تحریکی میست روغن از پرسشنامه آژانس ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست/آزمایشگاه ایمنی و بهداشت HSE/HSL و جهت پایش میزان مواجهه تنفسی با میست روغن از روش 5026 انستیتو ملی ایمنی و بهداشت آمریکا (NIOSH) استفاده شد. میزان ریسک نسبی علایم تحریکی نیز با استفاده از نرم افزار MedCalc محاسبه شد. مطالعه حاضر دارای تاییدیه کمیته اخلاق بوده و با کسب رضایت از شرکت کنندگان انجام‌شده است.

یافته ها

میانگین مواجهه وزنی-زمانی با میست روغن معدنی در کارگران تراشکاری 49/3 ± 10/7 میلی‌گرم در مترمکعب ارزیابی شد. تحریک حلق در ماشینکاران به‌طور معناداری بالاتر از گروه شاهد است (044/0 p-value=). ریسک نسبی عوارض تحریک در چشم، بینی، دهان و حلق در ماشینکاران اندکی بالاتر از افراد گروه شاهد محاسبه شد (05/0 p-value=).

نتیجه‌ گیری

در این مطالعه مواجهه شغلی در 67٪ از کارگران تراشکاری بالاتر از حد توصیه‌شده در ایران است. ریسک اثرات تحریکی در مجاری تنفسی به‌ویژه حلق در ماشینکاران دارای مواجهه با میست مایعات فلزکاری نسبت به گروه کنترل بالاتر است. به همین دلیل ضرورت ارزیابی و کنترل مداوم مواجهه در جهت کاهش ریسک و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن مدنظر قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!