شناسایی و رتبه ‏بندی راه کارهایی به منظور بهبود وضعیت حق مالکیت معنوی در کتابخانه های دیجیتالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کتابخانه به لحاظ سنتی مخزنی از اطلاعات است، محلی که جویندگان اطلاعات برای یافتن جواب سوال‏های خود به آنجا مراجعه می کنند. باتوجه به توسعه کتابخانه ‏های دیجتال و کمبود تحقیقات و قوانین جامع و به روز در این حوزه و حفظ حق مالکیت آثار، در این نوشتار به شناسایی و رتبه ‏بندی راه کارهایی به منظور بهبود وضعیت حق مالکیت معنوی در کتابخانه های دیجیتالی پرداخته شد.

روش پژوهش

روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی است، از نظر فرایند انجام کار جزء تحقیقات توصیفی از نوع میدانی می‏باشد. جامعه آماری خبرگان کتابخانه‏ های دیجیتال و حقوق‏دانان آشنا به موضوع بودند که 30 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه تعیین گردیدند. جهت گردآوری داده ‏ها از پرسشنامه محقق ‏ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 77/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ‏ها از آزمون‏های T و فریدمن استفاده شد و از نرم‏ افزار SPSS نسخه 25 برای تحلیل های آماری بهره گرفته شد.

یافته ‏های

یافته ‏های پژوهش نشان دادند که زیرساخت‏های نرم ‏افزاری و سخت ‎افزاری با میانگین رتبه (34/44)، نیروی انسانی متخصص (77/35)، قانون کپی‏رایت (98/30)، حفظ مالکیت معنوی مولف (76/29)، جذب منابع مالی (54/24)، توسعه انتشارات الکترونیکی (34/22)، امنیت پایگاه داده (54/21)، فرهنگ استفاده از کتابخانه‏ ها (80/19)، حفظ منابع اطلاعاتی (21/15) و تعامل بین کاربران و کارکنان کتابخانه‏ ها (54/12) در رتبه‏ های اول تا دهم قرار گرفتند.

نتیجه‏ گیری

کتابخانه ‏های دیجیتالی با امکاناتی که ارایه  می‏دهند زمینه مساعدی را برای چرخه علم در جامعه که امروزه مهم‏تر از تولید علم تلقی می‏شود، ایجاد می‏کنند و این امر تاثیر بسزایی در ترویج علم دارد. بنابراین استفاده از سازوکارهای مدیریتی، توسعه منابع انسانی، حقوقی و قانونی، محتوا و ارایه خدمات می‏تواند نقش مهمی در توسعه این‏گونه کتابخانه‏ ها داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!