بررسی روایی ساختاری مقیاس به زیستن مراقبان: نمونه ای از مراقبان غیررسمی جانبازان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 به زیستن حالت ذهنی مثبت و پایداری است که ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی مراقبان داشته و احساس رضایت و شادی را در مراقبان به همراه دارد. ازاین رو سنجش به ‏زیستن مراقبان با ابزارهای معتبر یکی از موضوعات مهم پژوهشی می‏ باشد. بر همین مبنا پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی ساختاری مقیاس به‏ زیستن مراقبان در نمونه ای از مراقبان غیررسمی جانبازان شیمیایی انجام گرفت.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که به بررسی ویژگی های روانسنجی ابزار به زیستن مراقبان می ‏پردازد. جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه مراقبان غیر رسمی جانبازان شیمیایی 60 ساله و بیشتر بودند. حجم نمونه 142 نفر، جهت بررسی روایی ساختاری ابزار پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس مدنظر قرار گرفت. در این مطالعه با توجه به پروتکل سازمان بهداشت جهانی برای ترجمه، روایی صوری توسط 6 متخصص و همچنین روایی ساختاری توسط تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی ثبات درونی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS.V.23 و نرم افزار AMOS.V.23 استفاده شد.

یافته ها

روایی صوری ابزار پس از اصلاح و ارزیابی توسط متخصصین مورد تایید قرار گرفت. در بررسی روایی ساختاری ابزار، شاخص های برازش مدل مقیاس به ‏زیستن برای بافتار ایران و در نمونه مراقبان جانبازان در تحلیل عاملی تاییدی برای بعد نیازهای اساسی (1/329=CMIN، 0/986=GFI، 0/995=CFI، 0/048=RMSEA) و فعالیت های روزمره (2/236=CMIN=، 0/961=GFI، 0/96=4CFI، 0/094=RMSEA) مناسب بود. همچنین آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 0.83 به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که مقیاس مورد بررسی روایی ساختاری مناسبی برای سنجش به زیستن مراقبان جانباز شیمیایی دارد. بنابراین از مقیاس حاضر می توان در پژوهش های آتی و سیاست گذاری، پس از بررسی های بیشتر استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
702 تا 711
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!