امداد و انتقال در مراقبت پیش بیمارستانی بهداری رزمی: تحلیل مفهوم با رویکرد واکر واوانت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مراقبت پیش بیمارستانی، مفهومی چندبعدی است و تعاریف زیادی درباره آن وجود دارد، اما هنوز مفهوم امداد و انتقال در مراقبت پیش بیمارستانی، انتزاعی است. پژوهش حاضر باهدف واضح سازی مفهوم امداد و انتقال در مراقبت پیش بیمارستانی بهداری رزمی انجام شد.

روش ها

این مطالعه که در آن از رویکرد واکر واوانت برای تکامل مفهوم امداد و انتقال استفاده شده است، این رویکرد، یکی از روش های مفهوم پردازی و تکامل مفهوم است که نهایتا به توسعه تیوری می انجامد، در این مطالعه ابتدا واژه های امداد و انتقال ،مراقبت پیش بیمارستانی : "First aid" و "transportation"،"prehospital care" در بانک های اطلاعاتی PubMed، Web of Sciences، Ovid، Iran Medex، Magiran، SID جستجو شد. معیار ورود به مطالعه مقالات معتبر داخلی و خارجی در بین سال های 2010 تا 2020 بود. از تعداد 728 مقاله شناسایی شده، 88 عنوان مقاله بررسی شد، مقالات بدون ارتباط و یا فاقد متن کامل حذف شدند. در نهایت 9 مقاله براساس مراحل تحلیل واکر و اوانت; تعریف، کاربردها، ویژگی ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی، مفهوم امداد و انتقال در مراقبت پیش بیمارستانی استخراج شد.

یافته ها

تحلیل مفهوم نشان داد که مفهوم امداد و انتقال با واژه هایی چون یاری رساندن، مراقبت های فوری و آنی، حفظ حیات هم ردیف است. این مفهوم فرایندی پیچیده است که با مفاهیم پاسخ گویی سریع، نجات زندگی، تعهد، تخصص، احساس مسیولیت مشخص می شود و با واژه های بی مسیولیتی، وقت گذرانی در تضاد است. این مفهوم با امداد و نجات مفهوم مرزی و مراقبت پیش بیمارستانی و خود امدادی و دگر امدادی در بهداری رزمی مرتبط است.

نتیجه گیری

شناسایی و تحلیل مفهوم امداد و انتقال در جهت افزایش دانش برای ایجاد تحول در بهداری رزمی و بحران ها بیشترین کاربرد را داشته و کاملا وابسته به زمینه بوده و تحت تاثیر شرایط اقلیمی، فرهنگ، سطح سواد، آموزش های همگانی، وضعیت بهداشت جامعه، ارتباطات و دستورالعمل ها قرارگرفته و با ارایه خدمات مراقبتی پیش بیمارستانی کارکنان درمانی بخصوص پرستاران از نظر کمی و کیفی ارتباط دارد. هر چه امداد و انتقال از نظر مهارتی کاملتر باشد، نجات زندگی بیشتر خواهد بود. مسیولیت پذیری و تعهد دو واژه ای است که به امداد و انتقال اعتبار می بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
721 تا 729
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!