بررسی آگاهی و نگرش دندان پزشکان عمومی شهر ایلام نسبت به موارد تجویز، مزایا و معایب توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (CBCT) یکی از روش های تصویربرداری رادیوگرافی است که امکان تصویربرداری دقیق و سه بعدی از بافت های فک و صورت با کمترین دیستورشن و کاهش خطرات ناشی از اشعه را فراهم می کند و به عنوان یک ضرورت برای اجرای دقیق درمان مطرح است؛ بنابراین، آگاهی و نگرش دندان پزشکان نسبت به موارد تجویز، مزایا و معایب CBCT)) اهمیت بالایی دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی آگاهی و نگرش دندان پزشکان عمومی شهر ایلام نسبت به موارد تجویز، مزایا و معایب توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی در سال 1398 است.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی، روی 50 نفر از دندان پزشکان عمومی شهر ایلام در سال 1398 صورت گرفت. برای ارزیابی سطح آگاهی دندان پزشکان از پرسش نامه استفاده شد و اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS vol.22 تجزیه وتحلیل آماری گردید.

یافته ها

شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 27 مرد (54 درصد) و 23 زن (46 درصد) بودند. میزان آگاهی از CBCT برحسب متغیر سن و جنس، از نظر آماری متفاوت و معنادار نبود (P=0.23). در رابطه با ارزیابی آگاهی دندان پزشکان با سابقه کار می توان گفت که میزان آگاهی از CBCT برحسب متغیر سابقه کار، از نظر آماری متفاوت و معنی دار نیست (P=0.654). میزان آگاهی از CBCT برحسب متغیر شرکت در دوره های آموزشی، از نظر آماری متفاوت و معنی دار نبود (P=0.213). بیشترین استفاده از CBCT برای ارزیابی داخل دهانی بود. بیشترین موارد استفاده از CBCT برای ارزیابی خارج دهانی تجویز می شد. بیشترین علت استفاده نکردن از CBCT هزینه بالا 54 درصد و بیشترین پاسخ صحیح شرکت کنندگان در بخش آگاهی، کاربرد CBCT در بررسی مکان ایمپلنت پیش از جراحی بود (96 درصد). سطح آگاهی دندان پزشکان عمومی 866/47 درصد است که بر اساس دسته بندی، در دسته ضعیف قرار گرفت.

بحث و نتیجه گیری

یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان داد که سطح آگاهی دندان پزشکان عمومی شهر ایلام درباره CBCT در محدوده ضعیف قرار دارد و بیشترین میزان آگاهی مربوط به دندان پزشکانی بود که سابقه کار بالاتر و بیشتری نسبت به سایرین داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2398651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!