بررسی مقایسه ای اختلال هموستاز محیطی هورمون های تیروئیدی در بیماران همودیالیزی دیابتی و غیردیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری مزمن کلیوی یکی از علل فزاینده مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته است. شیوع بیماری های تیروییدی در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بیشتر است؛ اما سازوکارهای ایجاد آن هنوز به خوبی شناخته نشده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سطوح خونی هورمون های تیروییدی در بیماران دیابتی (نوع 2) و غیردیابتی مبتلا به مرحله نهایی بیماری مزمن کلیوی و تحت درمان با همودیالیز صورت گرفت.

مواد و روش ها

در بیماران همودیالیزی، سطح سرمی هورمون محرک تیرویید (TSH/Thyroid stimulating hormone)، 3، 5، '3، '5- تترا یدوتیرونین (T4/thyroxine) و 3،'3، 5- تری یدوتیرونین (T3) سنجیده شد. علاوه بر آن، پروفایل عملکرد کلیوی (اوره و کراتینین)، اسید اوریک، پروفایل لیپیدی سرم و میزان قند خون ناشتا نیز اندازه گیری گردید.

یافته ها

میزان هورمون های TSH، T4 و T3 در بیماران همودیالیزی- دیابتی با افراد همودیالیزی- غیردیابتی تفاوت آماری معناداری ندارد؛ اما نسبت 3،'3، 5- تری یدوتیرونین به تیروکسین (T3/T4 ratio) در گروه همودیالیزی-دیابتی در مقایسه با بیماران همودیالیزی-غیردیابتی، تفاوت آماری معناداری نشان داد (P<0.05). این نسبت در بیماران زن همودیالیزی-دیابتی در قیاس با افراد همودیالیزی-غیردیابتی به ترتیب برابر 026/0±220/0 و 12/0±554/0 بود؛ اما برای مردان همودیالیزی-دیابتی در مقایسه با افراد همودیالیزی- غیردیابتی به ترتیب برابر 01/205±0/0 و 05/0±295/0 محاسبه گردید.

بحث و نتیجه گیری

اختلال هموستاز در نسبتT3/T4 ، در گروه همودیالیزی-دیابتی نسبت به بیماران همودیالیزی-غیردیابتی وجود دارد و این اختلال با محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیرویید مرتبط نیست و عوامل محیطی نظیر میزان فعالیت آنزیم های یدوتیرونین دیدیناز نوع 1 و نوع 2 که در تنظیم سطوح سرمی و تبدیل T4 به T3 دخیل هستند، می توانند مسیول تفاوت های مشاهده شده باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2398654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!