تمرین شنا سیستم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون و نشانگر زیستی استرس اکسیداتیو را در یک مدل رت آرتریت روماتوئیدی بهبود می بخشد (مطالعه حیوانات)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیش

زمینه

افزایش تولید رادیکال های آزاد در مفاصل ملتهب و اختلال در سیستم آنتی اکسیدانی در آرتریت روماتویید (RA) نقش دارد. شواهد نشان می دهد تمرین ورزشی موجب بهبود علایم آرتریت روماتویید می شود، هر چند مکانیزم آن به خوبی روشن نیست. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرین شنا بر روی سیستم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون و تغییرات اکسیداتیو ناشی از آرتریت روماتویید در رت های صحرایی بود.

مواد و روش ها

رت های ماده 8 هفته ای نژاد ویستار در سه گروه توزیع شدند (در هر گروه 10 سر): یک گروه کنترل طبیعی (C)، یک گروه کنترل آرتریت روماتوییدی (RA+C) و یک گروه تمرین شنا آرتریت روماتوییدی (RA+EX). در سن نه هفتگی، آرتریت روماتویید با تزریق اجوانت فروند(20 میلی گرم/میلی لیتر) به دم رت های صحرایی ویستار القا شد. درجه آرتریت، از طریق ارزیابی های ماکروسکوپی برای مثال قابلیت راه رفتن، قرمزی پوست و تورم در  مفاصل مورد سنجش قرار گرفت. رت های گروه RA+EX برای یک دوره 4 هفته ای (حدود 60-20 دقیقه در روز) شنا کردند، در حالی که گروه های C و RA+C در قفس هایشان بی تحرک بودند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، یک نمونه وریدی برای تعیین پارامترهای متابولیک، از جمله گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردوکتاز و محصولات پراکسیداسیون لیپیدی (مالون دی آلدیید) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد (05/0>P).

یافته ها

همانطور که پیش بینی شده بود، آرتریت روماتویید به طور معنی دار سطح مالون دی آلدیید را افزایش داد و تمرین شنا از این پاسخ جلوگیری کرد (05/0>P). جالب اینکه، گلوتاتیون پراکسیداز در گروه RA+C به طور معنی دار در مقایسه با گروه RA+EX و C کاهش یافت (05/0>P). بعلاوه، شدت علایم بالینی آرتریت روماتویید در گروه RA+EX به طور معنی دار کمتر از گروه RA+Cبود (05/0>P).

نتیجه گیری

یافته های ما نشان می دهد که تمرین شنا ممکن است در جلوگیری از تغییرات منفی در سیستم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون و شاخص های استرس اکسیداتیو مربوط به آرتریت روماتویید مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2398847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!