کفایت مطالعات پهنه بندی اقلیمی برای استفاده در مطالعات معماری اقلیمی کاربردی در اقلیم گرم و خشک ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

مجلات علمی پژوهشی از اصلی ترین و معتبرترین ویترین های عرضه دستاوردهای علمی کشور هستند.هدف این مقاله بررسی کفایت استفاده از داده های اقلیمی وتنوع روش های متداول در مطالعات معماری مرتبط با اقلیم وهمچنین،بررسی مطالعات درحوزه پهنه بندی اقلیمی و نیز تنوع مطالعات موردی،در راستای رفع نیاز پژوهش های معماری مرتبط با اقلیم بود.

روش شناسی

در این تحقیق کاربردی،از روش تحلیل استنادی ومحتوایی استفاده شده است. جامعه نمونه دراین مقاله برابر جامعه هدف است وشامل 101 مقاله علمی-پژوهشی در حوزه معماری اقلیمی و 51 مقاله در حوزه پهنه بندی اقلیمی است که از سال 1380 تا 1399 در ایران باکلید واژه "اقلیم"و"اقلیم شناسی" چاپ شده اند. روش جمع آوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ای،بررسی اسناد و مدارک مکتوب و نیز جستجو در نمایه نشریات داخلی بود. ابزار این مطالعه،شامل برگه کدگذاری بود.به منظور تعیین پایایی ابزار از آزمون اسکات استفاده شد که با ضریب 89/0 تایید شد.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss 25 و آمار توصیفی انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج، در 54/45%  از مطالعات معماری اقلیمی از شرح توصیفی و در 88/11 از شرح توصیفی کیفی/کمی استفاده شده است.. فراوانی مطالعات معماری اقلیمی در دوره 1381-1399 در مناطق گرم و خشک (45%) مورد توجه است. در حالی که، 47% مطالعات پهنه بندی اقلیمی در نیمه شمال غربی و شمالی ایران با آب و هوای سرد و معتدل و مرطوب انجام شده است. پهنه بندی اقلیمی با استفاده از ترکیب عناصر اقلیمی بیشترین فراوانی را داشته (77/27) و پس از آن روش کوپن گایگر (22/16) به عنوان روشی موثر در پهنه بندی اقلیمی استفاده شده است.

نتیجه گیری

مطالعات پهنه بندی اقلیمی در پژوهش های منتشر یافته در 1380-1399 در راستای رفع نیاز محققین در حیطه معماری اقلیمی بخصوص در اقلیم گرم و خشک و در استان های با تراکم ساختمانی بالا از جمله تهران به حد کافی نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!