بررسی اختصاصات ژئوشیمیایی رخساره های سنگی سازند سنگستان در غرب استان یزد با استفاده از آنالیز چندمتغیره به منظور تعیین منشا رسوبات، روند تغییرات عناصر در محیط رسوبی و شرایط آب وهوایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توالی کرتاسه پیشین در حوضه جنوب یزد، با رسوبات تخریبی سازند سنگستان آغاز می شود که ناهمواری های گرانیت شیرکوه و یا سازند شمشک را در حوضه جنوب یزد می پوشاند. تاکنون توجه چندانی به ژیوشیمی سازند سنگستان نشده و بیشتر مطالعات، بر چینه شناسی و سنگ شناسی توصیفی آن متمرکز بوده است. در این تحقیق، مطالعات ژیوشیمی روی این سازند انجام شد. به منظور شناسایی دقیق جنس رسوبات سیلیسی آواری این سازند، منشا رسوبات و شرایط آب وهوایی در زمان تشکیل این سازند، پس از بازدید صحرایی، 27 نمونه سیلیسی آواری از سازند سنگستان و از دو برش بیداخوید و کوه علوی، در غرب استان یزد برداشت شد. مطالعات مقاطع نازک و آنالیز دانه شماری نشان داد که نمونه های موردمطالعه از نوع ماسه سنگ آرکوزی و سیلتستون است. برای انجام مطالعات ژیوشیمیایی از آنالیز فاکتوری و خوشه ای استفاده شد که به خوبی ماسه سنگ ها را از سیلتستون ها تفکیک کرده است و نشان داد که این دو نوع سنگ در این منطقه، ازلحاظ ترکیب شمیمیایی عناصر کمیاب نیز متفاوت است. علاوه برآن، براساس آنالیزهای چندمتغیره در سیلتستون ها، عناصر Zr, V, U, Sc, Sr, REE MgO, Fe2O3,TiO2,CaO,  مقادیر مثبت بالایی دارد و در سیمان سیلتستون ها متمرکز است. ماسه سنگ ها مقادیر مثبت بالایی از عناصر K2O, Na2O, SiO2, Al2O3 را نشان داده است که این عناصر، اجزای اصلی ماسه سنگ ها را تشکیل می دهد. نتایج نشان داد سیلتستون ها مقادیر بیشتری سیمان آهکی و آهن نسبت به ماسه سنگ ها دارد که در تطابق با مطالعات پتروگرافی است. با مطالعه تغییرات این عناصر نسبت به عمق سازند سنگستان مشاهده شد عناصر مرتبط با سیمان سنگ، بیشتر در سیلتستون ها و در قسمت عمیق تر حوضه تشکیل شده است که به علت بازشدگی بیشتر آن در اثر پدیده تشکیل ریفت، افزایش عمق حوضه رسوبی، ورود عناصر جدید به حوضه و فعالیت های شیمیایی بیشتر است. همچنین، نتایج شاخص های هوازدگی نشان داد که هر دو نوع سنگ در شرایط آب وهوایی یکسان (خشک گرمسیری) تشکیل شده است که با نتایج جغرافیای قدیمی بلوک یزد در زمان کرتاسه در تطابق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!