تاثیر سطوح مختلف قلیائیت آب بر شاخص های رشد، آنالیز لاشه و پارامترهای خونی ماهی سفید انگشت قد (Rutilus frisii, Kamensky, 1901)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش بررسی اثر سطوح مختلف قلیاییت بر شاخص های رشد، آنالیز لاشه و پارامترهای خونی ماهی سفید انگشت قد بود. ماهیان مورد آزمایش در پنج سطح مختلف قلیاییت شامل آب سالن (شاهد) با قلیاییت 250 میلی گرم در لیتر، 50 درصد آب مقطر + 50 درصد آب سالن با قلیاییت 110 میلی گرم در لیتر، آب سالن + 10 گرم بیکربنات سدیم با قلیاییت 350 میلی گرم در لیتر، آب سالن + 20 گرم بیکربنات سدیم با قلیاییت 450 میلی گرم در لیتر، و آب سالن + 30 گرم بیکربنات سدیم با قلیاییت 550 میلی گرم در لیتر به مدت 8 هفته و در سه تکرار پرورش داده شدند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد با افزایش غلظت جوش شیرین، مقادیر pH، شوری، EC و TDS در آب افزایش یافت. با افزایش غلظت جوش شیرین، مقادیر آمونیاک و نیترات آب بالا رفت و کمترین میزان آمونیاک و نیترات به ترتیب در تیمار حاوی (mg/lCaco3 110) و تیمارهای فاقد جوش شیرین ثبت گردید. همزمان با افزایش قلیاییت ناشی از جوش شیرین، مقادیر گلوکز خون و کورتیزول سرم به طور معنی داری افزایش یافتند. تغییر در میزان قلیاییت آب سبب تغییرات معنی داری در شاخص های رشد و تغذیه بچه ماهیان نشد. با افزایش غلظت جوش شیرین، مقادیر هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول قرمز و گلبول سفید خون افزایش معنی داری یافت. نتایج حاصل از آنالیز ترکیب لاشه حاکی از اختلاف معنی دار در بین تیمارهای مختلف بود. با توجه به عدم معنی دار بودن اختلافات در بین تیمارهای مورد بررسی از لحاظ شاخص های رشد، می توان دریافت که این گونه با ارزش در آب هایی با شرایط قلیاییت مشابه با پژوهش حاضر قابلیت پرورش دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!