مطالعه اختلافات ریختی سنگریزه شنوایی به روش ریخت سنجی هندسی در دو گونه گاوماهی Bathygobius meggitti (Hora and Mukerji, 1936) و Istigobius ornatus (Rüppell, 1830) درسواحل حوضه مکران، دریای عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه با هدف مطالعه تنوع ریختی به بررسی تفاوت های ریختی سنگریزه شنوایی در دو گونه Bathygobius meggitti و Istigobius ornatus از خانواده گاو ماهیان و جمعیت های آن ها، در سواحل مکران، جنوب شرقی ایران، می پردازد. به این منظور تعداد 56 نمونه گاوماهی طی فصول بهار و تابستان 1397 از سه ایستگاه تیس، لیپار و دریا بزرگ صید و جمع آوری گردید و سنگریزه شنوایی چپ و راست گونه ها استخراج شد. تعداد چهار نقطه لندمارک در حداکثر طول و عرض منطقه رشد سنگریزه شنوایی و تعداد 128 شبه لندمارک در اطراف سنگریزه شنوایی به کمک نرم افزارهای تخصصی ریخت سنجی هندسی رقومی گردید و به کمک نرم افزار R جهت بررسی مورد آنالیز آماری قرار گرفتند. نتایج آنالیز شبه لندمارک و لندمارک نشان دهنده اختلاف معنی دار بین گونه ها و درون جمعیت ها بود. برای هر دو گونه B. meggitti و I. ornatus بیشترین تفاوت در جمعیت های تیس مشاهده شد. در گونه B. meggitti در سطح درون گونه ای بین دو جمعیت تیس و دریای بزرگ و در گونه I. ornatus بین دو جمعیت تیس و دریای بزرگ تفاوت های معنی داری وجود داشت. نتایج آنالیز لندمارک نیز شان داد که تفاوت معنی داری در اندازه ناحیه رشد سنگریزه شنوایی در بین گونه ها و درون گونه ها  وجود دارد که می تواند به تکمیل اطلاعات رده بندی و آرایه شناسی گونه های مورد مطالعه و شناخت بهتر تنوع زیستی کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!