تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط اخلاقی برند و مشتری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

امروزه رسانه های اجتماعی بخشی جداییناپذیر از جامعه مدرن میباشند که برای دستیابی به مشتریان وفادار به یک صنعت بزرگ خصوصا برای شرکت ها تبدیل شده اند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط اخلاقی برند - مشتری است و ارایه یک مدل در این رابطه است.

روش

روش تحقیق مورد استفاده، روش تحقیق ترکیبی می باشد. در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شد. جامعه آماری  نخبگان و اساتید دانشگاهی و متخصصین حوزه بازاریابی و رفتار مصرف کننده  بودند که از میان آنها با روش نمونه گیری هدفمند  10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود که در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی متغیرهای مدل شناسایی شد. در بخش کمی روش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کاربران شبکه های اجتماعی، متخصصان بازاریابی و مدیران کسب و کارهای فعال در محیط آنلاین سطح شهر تهران بودند که تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. داده ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان می دهد که منافع تجربی و عملکردی شبکه های اجتماعی بر روابط اخلاقی برند - مشتری تاثیر معناداری دارد. همچنین شبکه های اجتماعی با میانجی گری تجربه برند آنلاین بر روابط اخلاقی برند - مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.

نتیجه گیری

ابعاد شبکه های اجتماعی (منافع تجربی، منافع عملکردی) نقش مهمی در تعیین روابط اخلاقی برند - مشتری ایفا می کنند و همچنین روابط اخلاقی برند - مشتری هم خود به تنهایی بر روی ابعاد خود (عشق، تعهد، وابستگی، مسیولیت پذیری و اعتماد) تاثیر موثر و مهمی می گذارد. مشتریان و برند تحت شرایط مختلف، رفتارهای متفاوتی دارند و انگیزه های آنها متفاوت است. بنابراین عوامل مختلفی ممکن است از لحظه ای که فرد اطلاعاتی به صورت آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی دریافت می کند تا پایان، مداخله کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!