مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با دانشگاه دوک امریکا: یک مرور روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در کلیه جوامع اهداف آموزشی دارای شباهت هایی هستند اما برنامه ریزی آموزشی برای دستیابی به اهداف با توجه به نیازهای جوامع متفاوت می باشد. مقایسه برنامه های مختلف آموزشی در پرستاری می تواند سبب ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی و پاسخ به نیاز جامعه جهت تربیت و تامین نیروی متبحر پرستاری شود. لذا این مطالعه تطبیقی به منظور شناخت بیشتر شباهت ها و تفاوت های این دو برنامه درسی انجام گردید.

روش کار

در این مطالعه توصیفی - تطبیقی در سال ،1399داده های در رابطه با برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری کودکان با استفاده از کلید واژه های مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، آمریکا، ایران و مروری بر تاریخچه و جزییات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و دانشگاه دوک جمع آوری گردید. سپس داده ها با استفاده از الگوی Beredayدر چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و دانشگاه دوک از نظر فلسفه و چشم انداز، نقش دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و راهبرد های آموزشی و روش تدریس مشابهت داشت. با این وجود متفاوت به لحاظ نحوه و شرایط پذیرش (در دوک نحوه پذیرش غیر متمرکز، پروانه کار رسمی و یک سال سابقه کار در مراقبت از کودکان شرط لازم است)، ماهیت رشته (در دوک متمرکز بر آموزش در عرصه و بالین در مقابل در ایران بیشتر مبتنی بر آموزش، پژوهش و انجام رساله پژوهشی است)، رسالت رشته (در ایران متمرکز بر مراقبت خانواده محور و در دانشگاه دوک متمرکز بر مسایل فرهنگی است)،و همچنین دورنمای رشته (در ایران، قرارگیری آموزش پرستاری کودکان در راستای استاندارد جهانی بوده و در دانشگاه دوک متمرکز بر تربیت رهبران تحول گرا در آینده است) ارزیابی گردید.

نتیجه گیری

برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران دارای شباهت های بسیاری با برنامه مشابه آن در دانشگاه دوک است اما جهت بهبود کیفیت این رشته در ایران، تفاوتهای آن با برنامه درسی دوک مانند شرط سابقه کار برای پذیرش داوطلبان، انجام مصاحبه جهت بررسی خصوصیات روانشناختی پیش از ورود به دوره و همچنین تمرکز آن بر آموزش مهارتهای بالینی و توجه به مسایل فرهنگی در مراقبت خانواده محور بایستی بیشتر مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و در بازنگری برنامه مد نظر قرارگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!