تدوین مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس ابعاد شخصیت با میانجی گری هوش هیجانی و تبعیت از درمان بیماران دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت یک بیماری مزمن است که تاثیر عمده ای بر زندگی و رفاه افراد، خانواده ها و جوامع در سراسر جهان دارد و یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در بزرگسالان است. هدف از انجام این مطالعه، تدوین مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس ابعاد شخصیت با میانجی گری هوش هیجانی و تبعیت از درمان در بیماران دیابتی است.

روش کار

این پژوهش از نوع تحلیلی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران دیابتی 30 تا 60 ساله ی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی دیابت و بیماری های متابولیسم شماره یک و دو دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه ماهه سوم سال 1398 به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی Ryff، ابعاد شخصیت NEO، هوش هیجانی Schutte و تبعیت از درمان پاسخ دادند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزارهای  SPSS و AMOS انجام شد.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش، مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس ابعاد شخصیت با میانجی گری هوش هیجانی و تبعیت از درمان بیماران دیابتی از برازش مطلوبی برخوردار بود. (056/0=RMSEA، 91/0=GFI، 93/0=IFI، 98/1=2χ و159/0 = P-value). نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین تمامی ویژگی های شخصیت روان رنجور، برونگرا، گشودگی به تجربه، دلپذیری و وظیفه شناسی بر بهزیستی روانشناختی به ترتیب (72/0-، 42/0، 21/0، 30/0، 46/β=0) و همچنین بر هوش هیجانی به ترتیب (23/0-، 33/0، 28/0، 34/0، 72/β=0) است که نشان دهنده اثر مستقیم و معنی دار است؛ از بین ویژگی های شخصیتی تنها ضریب همبستگی وظیفه شناسی با تبعیت از درمان (43/0=β) اثر مستقیم و معنی داری داشتند. از سوی دیگر هم ضریب همبستگی هوش هیجانی (93/0= β) و هم تبعیت از درمان (12/0=β) با بهزیستی روانشناختی اثر مستقیم و معنی داری داشت؛ همچنین تمامی اثرات غیر مستقیم به دست آمده در مدل نهایی پژوهش معنی دار است.

نتیجه گیری

  مدل پیشنهادی از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل موثر بر بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی می باشد. بنابراین می‏تواند به عنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامه های پیشگیری از مشکلات بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2402615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!