میزان شیوع آسم آتوپیک و غیر آتوپیک و برخی عوامل مرتبط با آن بین مراجعه کنندگان به کلینیک آسم و آلرژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع آسم و بیماری‌های آلرژی در جهان طی دهه‌های اخیر افزایش یافته است و شناخت آلرژن‌ها در مناطق مختلف ضروری می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان فراوانی آلرژن‌ها در بیماران مبتلا به آسم آتوپیک و غیر آتوپیک در کلینیک آسم و آلرژی بیمارستان دزیانی گرگان در سال 1399 انجام شد.

روش‌ ها

 این مطالعه‌ از نوع مقطعی- توصیفی بود که بر روی 96 کودک 1 تا 16 ساله‌ی مبتلا به آسم انجام گردید. تشخیص بیماری آسم بر اساس علایم بالینی بیمار، داروهای نجاتی مورد استفاده، محدودیت فعالیت ایجاد شده و آزمایش‌های عملکرد ریوی صورت گرفت. بر همین اساس، تشخیص قطعی آسم به صورت افزایش Forced expiratory volume-1 (FEV1) به میزان 15 درصد پس از استنشاق 2 پاف سالبوتامول بود. کودکان بر اساس آزمایش‌های انجام شده، به دو گروه اتوپیک و غیر اتوپیک تقسیم‌بندی شدند. نمونه‌ها در صورت بالا بودن میزان Immunoglobulin E (IgE) و مثبت شدن تست Prick، در گروه آتوپیک و در غیر این صورت در گروه غیر آتوپیک قرار گرفتند. مقادیر سرمی ایوزینوفیل و IgE به تفکیک نوع آسم و شدت آسم، تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ ها

 از بین کودکان مورد بررسی، 17/54 درصد دارای فنوتیپ آتوپیک و 83/45 درصد دارای فنوتیپ غیرآتوپیک بودند. در مجموع، 78/71 درصد از کودکان مبتلا به آسم، حداقل حساسیت به یکی از مواد آلرژن مورد بررسی را داشتند. همچنین، ارتباط معنی‌داری بین شدت آسم و آتوپیک بودن آن، میزان IgE و ایوزینوفیل مشاهده شد.

نتیجه‌ گیری

 آسم در کودکان مبتلا به آسم آتوپیک نسبت به غیر آتوپیک شدیدتر و میانگین IgE و ایوزینوفیل در آسم آتوپیک بالاتر از غیرآتوپیک می‌باشد. همچنین، میزان IgE و ایوزینوفیل، ارتباط مستقیمی با شدت آسم دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
944 تا 950
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!