مروری بر قوانین، سیاست ها و اصلاحات نظام سلامت ایران طی چهار دهه اخیر: رویکردی گذشته نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت یکی از اصلی ترین ابعاد سیاست های اجتماعی است که دولت ها با هدف کاهش نابرابری های اجتماعی اتخاذ می کنند. ساختار اقتصادی سیاسی در ایران سبب شده تا رویکرد دولت نقش مهم تری در تعیین سیاست های سلامت ایفا نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصلاحات، قوانین و سیاست های اخذ شده نظام سلامت ایران بعد از انقلاب اسلامی و تاثیر هرکدام بر کارکرد های نظام سلامت انجام شده است.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه مروری است که به شناسایی سیاست های نظام سلامت ایران بین سال های 1357 تا 1399 می پردازد. گردآوری داده ها به صورت جستجوی دستی در سایت سازمان های مربوطه انجام گرفت. مستندات بر اساس ملاحظات چهارگانه Jupp انتخاب شدند و در نهایت 101 سند به پژوهش وارد شد. به منظور دسته بندی اسناد نیز از چارچوب کارکردها و زیر ساخت های سازمان جهانی سلامت استفاده شد.

یافته ها

تقسیم بندی یافته های این پژوهش بر اساس سیاست های تصویب شده در حوزه سلامت در دولت های سوم تا دوازدهم بعد از انقلاب اسلامی انجام گرفته است. از 26 سیاست تصویب شده طی سال های 1360 تا 1368 و 31 سیاست تصویب شده در سال های 1376-1369، بیشترین موارد مربوط به بعد ارایه خدمت بود. اما سیاست های مربوط به حاکمیت و رهبری بیشترین تعداد را در بین 29 سیاست تصویب شده در سال های 1384-1377 و 11 سیاست تصویب شده در سال های 1392-1385 داشتند.

نتیجه گیری

نگاه کلی به پنج دوره برنامه توسعه گذشته نشان می دهد، توجه سیاست گذاران عرصه سلامت از بعد ارایه خدمت به سمت بعد حاکمیت و رهبری منعطف شده است و سایر کارکردها به ویژه نظام اطلاعات سلامت طی سال های 1358 تا 1395 مغفول مانده است

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!