تاثیر بیوچار و زئولیت بر جذب کادمیم در فلفل دلمه ای (Capsicum annuum) و آبشویی آن در خاک شور سدیمی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تاثیر بیوچارها و نانو ذرات رس مختلف بر روی تثبیت و جذب کادمیم توسط گیاهان به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است، اما مطالعات کمی بر روی انتقال بخش های مختلف آلودگی خاک در خاک های شور و قلیایی متمرکز شده است. بنابراین، این فرضیه مطرح شد که حرکت کادمیوم در خاک های آلوده تحت تاثیر استفاده از بیوچار و نانو ذرات قرار می گیرد و انتقال کادمیوم از لایه های بالای پروفیل خاک به لایه های پایین در خاک شور و قلیایی کاهش می یابد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی پالایش خاک های شور و قلیایی آلوده به فلز کادمیوم به وسیله گیاه فلفل دلمه سبز تحت دو ماده اصلاحیه خاک شامل بیوچار و نانو ذره زیولیت انجام شد. 

روش پژوهش

پژوهش حاضر تحت دو ماده اصلاحیه خاک شامل بیوچار کاه گندم با نام علمی Triticum؛ و نانو ذرات زیولیت در سطح 5 گرم در کیلوگرم خاک آلوده به کادمیم انجام شد. نمونه های خاک از عمق 0-30 سانتی متری از دشت سجزی، جمع آوری شدند. خاک جمع آوری شده هوا خشک و به منظور آزمایش از الک 5 میلی متری عبور داده شدند و برای آزمایش استفاده گردیدند. خاک آلوده به کادمیم با قرار دادن 500 گرم خاک خشک شده در یک بشر شیشه ای 2 لیتری و مخلوط کردن آن با 250 میلی لیتر نیترات کادمیم g 2/1 Cd, Cd(NO3)2 4H2O)) ایجاد شد. در یک مزرعه بایر در منطقه دشت سجزی سه کرت (پلات) از خاک خالی شد و پلات ها از خاکی که به طور یکنواخت و جداگانه با خاک آلوده و همچنین با بیوچار و زیولیت در سطح 0%  و 5% (w/w) مخلوط شده بود، پر شد. پس از تهیه خاک های آلوده، فلفل دلمه سبز (Capsicum annuum) در شرایط طبیعی در آنها کاشته شدند. 

یافته ها

نتایج نشان داد که بیوماس فلفل دلمه سبز با استفاده از بیوچار و زیولیت به ترتیب 2/79 درصد و 3/18 درصد افزایش یافت. غلظت کادمیم در میوه فلفل دلمه سبز در استفاده از بیوچار در مقایسه با هر دو تیمار شاهد و خاک با زیولیت تقریبا 30% کاهش یافت. کادمیم جذب شده توسط ساقه های فلفل دلمه سبز در حدود 50٪ کادمیم کل گیاه بود. کاربرد مقادیر 5 گرم بیوچار و زیولیت بر کیلوگرم خاک به ترتیب سبب نگهداشت 42 درصد و 78 درصد کادمیم خاک در خاک سطحی در مقایسه با خاک زیرین شد. 

نتایج

با توجه به نتایج می توان بیان کرد گیاه فلفل دلمه سبز، می تواند به عنوان جذب کننده کادمیم معرفی شود. همچنین نتایج بیانگر برتری تیمار زیولیت نسبت به تیمار بیوچار در کاهش انتقال آلودگی به لایه های زیرین خاک های شور و قلیا است و افزودن بیوچار باعث افزایش بیشتر در بیوماس فلفل دلمه سبز در مقایسه با نانو ذره زیولیت در خاک آلوده به فلز کادمیم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!