مقایسه اثرات پروبیوتیک های بومی و تجاری بر تجزیه گلوتن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درمان اصلی بیماری سلیاک رژیم غذایی فاقد گلوتن است. آلودگی به گلوتن در رژیم غذایی برای %55-32 از این بیماران رخ می دهد که می تواند سبب بروز علایم در این بیماران شود. یکی از نوین ترین روش های درمان سلیاک استفاده از پروبیوتیک های تغییر دهنده یا تجزیه کننده پلی پپتیدگلوتن می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه، نمونه‌های پروبیوتیک موردنظر از لبنیات محلی (شیر، ماست، کشک،‌سرشیر و پنیر) و گیاهان دارویی (نعنا و پونه و ریحون) ایران در شرایط استریل جمع‌آوری شدند و سپس فعالیت آنزیم‌های پرولیل‌اندوپپتیداز و آمینوپپتیداز نوع N مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ ها

بیشترین میزان جذب برای سوبسترای Z-Gly-Pro-4-nitroanilide که ارزیابی آنزیم پرولیل‌اندوپپتیداز را انجام می‌دهد به ترتیب مربوط به سویه‌های (L.pentosus) C1-10، (L. fermentum) B6-1، (L.paracasei) C5-2، (L.paracasei)) Y5 و (L. pentosus) C11-1 بدست آمد و در رابطه با سوبسترای Leu-p-NA که ارزیابی آمینوپپتیداز نوع N را انجام می‌دهد بیشترین میزان جذب به ترتیب مربوط به سویه‌های(L. helveticus)  K1،(L. plantarum)  B8-2، (L.paracasei)  Y5، (L. pentosus) P2-3 و (L. plantarum) P35 است. همه‌ی سویه‌های فوق نسبت به کنترل منفی که حاوی بافر و سوبسترا بود جذب با اختلاف معنادار را نشان دادند (P<0.05). در نهایت سویه های جدا شده پس از توالی یابی 16s rRNA در بانک ژنی NCBI ثبت گردیدند.

نتیجه‌گیری

 نتایج مطالعه نشان داد که تعدادی از پروبیوتیک‌های بومی ایران دارای فعالیت موثر پرولیل‌اندوپپتیداز و آمینوپپتیداز نوع N می‌باشند که می‌توانند به ‌عنوان گزینه‌های انتخابی جهت تجزیه گلوتن و کمک به بیماران سلیاکی مورداستفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
550 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p2405642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!