سبک روایی، زاویه دید و درون مایه های پایداری رمان «ام سعد» (غسان کنفانی) و خاطرات «دا» (زهرا حسینی)
دو رمان «ام سعد» و خاطرات «دا» بدین سبب که هر دو به نوعی مولفه های مقاومت سرزمین فلسطین و دفاع مقدس ایران را واگویی می کنند؛ در زمره ادبیات روایی می گنجند. این جستار می کوشد تا از منظر سبک و دید راوی، محتوای دو داستان را بر پایه معیارهای پایداری و رویکرد ادبیات تطبیقی آمریکایی تحلیل کند. خاطرات«دا» با روایت هایی مستند در یک عمل داستانی غیرخطی و رمان «ام سعد» با بهره گیری از درون مایه های نمادین و اسطوره ای در یک سیر خطی روایی در خلق فضا، رنگ، به کارگیری صحنه های فراخ منظر و انواع صور خیال در تحقق اهداف خود، کامیاب به نظر می رسند. زهرا حسینی با شگردهای زاویه دید درونی اول شخص (تک گویی درونی، حدیث نفس و تک گویی نمایشی) و غسان کنفانی1 با ترکیبی از زاویه دید درونی اول شخص (دو راوی) و بیرونی سوم شخص (راوی دانای کل، دانای کل محدود و زاویه دید نمایشی)، حوادث داستان را روایت می کنند. در پژوهش توصیفی و تحلیلی حاضر که به روش کتابخانه ای و با هدف وصول به شخصیت های قهرمان و درون مایه های پایداری صورت گرفته است، می تواند ضمن تبیین اشتراک و افتراق زاویه دید، مولفه های معنوی، اجتماعی و لایه های معنایی دو اثر روایی، مخاطب را با سبک زندگی و فرهنگ جهادی زنان و مردان ایثارگر ایران و فلسطین آشنا سازد؛ چرا که پیام اصلی این دو ژانر و قهرمانان آن، مقاومت در برابر رژیم بعثی و صهیونیستی در دفاع از سرزمین بوده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مضامین پایداری مانند عشق به وطن و دفاع از آن، ایثار و جانفشانی، ایمان و امید و... در دو روایت، بیشترین نمود داشته است.
سبک روایی ، زاویه دید ، درون مایه پایداری ، «ام سعد» ، «دا»
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.