امکان سنجی استفاده از داده های مکانی و سیستم های اطلاعات جغرافیایی در آمار رسمی (مطالعه موردی: مکان یابی استقرار صنایع در استان اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 تحولات و پیشرفت های روز به روز در فناوری و فراگیر شدن سیستم های اطلاعات مکانی جغرافیایی از یک سو و افزایش تقاضا برای اطلاعات مبتنی بر مکان در مورد افراد یا کسب و کارها برای برنامه ریزی های توسعه محور و شواهد مبنا از سوی دیگر، اهمیت و ارزش ترکیب داده ها و اطلاعات آماری را با اطلاعات مکانی افزایش داده است. به بیان دیگر مقوله ضروری مدرن سازی آمار رسمی، توجه هر چه بیش تر به جایگاه اطلاعات مکانی در نظام آماری کشور را اجتناب ناپذیر کرده است. در همین راستا در این مقاله تلاش می شود تا با بهره بردن از ابزارهای مناسب در امر آمایش سرزمینی، نقش اطلاعات مکانی در آمار رسمی در مورد مکان یابی استقرار صنایع استان اردبیل و تامین نیازهای برنامه ریزی در این خصوص، به صورت عملی و کاربردی بررسی شود. در این تحقیق برای مکان یابی مناطق مناسب جهت احداث صنایع از معیارهای توپوگرافی، زمین شناسی، هیدرواقلیمی و انسانی استفاده و پس از وزن دهی لایه ها بر اساس مدل ANP از قابلیت های نرم افزار GIS به منظور تلفیق و هم پوشانی نقشه ها استفاده شد. در نهایت نقشه مکان یابی صنایع تهیه گردید. همچنین امتیازدهی براساس 30 نفر کارشناسان ذیربط از طریق پرسشنامه ماتریس مقایسات زوجی اعمال شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مناطق مجاز برای استقرار صنایع در استان اردبیل، اکثرا شامل نقاط مرکزی استان هستند. به طور کلی نتایج این پژوهش اراضی استان را به تفکیک قابلیت برای احداث صنایع طبقه بندی کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!