الگوی فرایندی خلق مشترک ارزش در اکوسیستم خدمات سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

داشتن رویکرد فراگیر و تبیین نقش و شیوه مشارکت بازیگران در اکوسیستم خدمات سلامت عاملی حیاتی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فرایندی خلق مشترک ارزش در اکوسیستم خدمات سلامت تبیین گردیده است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی و با روش کیفی 2 مرحله ای انجام گردیده است. ابتدا با استفاده از روش مروری نظام مند، مبانی نظری 23 مقاله و گزارش علمی در مبانی نظری خلق مشترک ارزش در حوزه سلامت مرور شد و الگوی اولیه طراحی گردید و سپس برای تایید و تکمیل عوامل شناسایی شده در مرحله اول، با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفه ای آشنا به مفهوم هم آفرینی ارزش در حوزه سلامت از طریق ترکیب نمونه گیری هدفمند قضاوتی و زنجیره ای انتخاب و با آن ها مصاحبه انجام گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این مصاحبه ها نیز با روش تحلیل مضمون انجام گرفت.

یافته ها

در این پژوهش 3 مقوله و 54 زیرمقوله در سطوح اکوسیستم سلامت استخراج گردید. براساس نتایج به دست آمده، الگوی نهایی در 3 مرحله آمادگی فرایندی، شبکه ارزش فرایندی و دستاوردهای فرایندی در 3 سطح خرد، متوسط و کلان طراحی شد و بر اساس آن، کارکردها و وظایف نقش آفرینان در اکوسیستم خدمات سلامت تبیین گردید.

نتیجه گیری

وضوح نقش بازیگران و کسب آمادگی لازم برای ایفای نقش، زمینه ساز ابتکارات ساختاری در هم آفرینی ارزش محسوب می گردد. همچنین وجود بسترهای تسهیل کننده مشارکت از بعد فنی و قانون گذاری، زمینه مشارکت بیشتر را فراهم می کند. الگوی ارایه شده در پژوهش می تواند به عنوان راهنمایی برای هم آفرینی ارزش در اکوسیستم خدمات سلامت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!