اثربخشی استفاده از «سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک» بر توانایی عملکردی کودکان مبتلا به فلج‎ ‎‏ مغزی و ‏دیگر بیماری های دستگاه عصبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

راه رفتن یکی از پایه ای ترین نیاز های زندگی روزمره ی کودک است. حذف راه رفتن از زندگی کودک منجر به بروز عوارض مختلفی می شود. بنابراین، همواره در فرآیند توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی، فاز راه اندازی و راه رفتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه با پیشرفت فناوری های موجود در زمینه ی توانبخشی، استفاده از تجهیزات جدید با تکیه بر علم روز دنیا جهت تسریع فرآیند راه رفتن، بسیار ضروری خواهد بود. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، بررسی اثربخشی سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک بر بهبود توانایی عملکردی و راه رفتن در کودکان مبتلا به فلج مغزی و سایر بیماری های دستگاه عصبی است.

روش بررسی

یازده کودکان مبتلا به فلج مغزی، تاخیر رشد حرکتی و سایر بیماری های اکتسابی یا ژنتیکی دستگاه عصبی در مطالعه شرکت کردند. پیش از شروع مداخله، تست های عملکردی شامل پنج بار نشستن و بلندشدن بر روی صندلی،  بلندشدن از حالت نشسته راه رفتن و برگشتن، تست بالا و پایین رفتن از پله ها و مقیاس تعادلی برگ از شرکت کنندگان گرفته شد. این تست ها همچنین پس از پایان جلسات دهم و بیستم نیز از شرکت کنندگان اخذ شد. دوره ی تمرینات، شامل 20 جلسه بود که در 10 جلسه ی ابتدایی، تمرین های عمومی و در 10 جلسه ی پایانی، تمرین های پیشرفته انجام می گرفت. مدت زمان هر جلسه تمرین 20 دقیقه در نظر گرفته شد. تمرین ها به وسیله ی سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک انجام می گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های رتبه علامت دار ویلکاکسون و آزمون Marginal Homogeneity و با نرم افزار SPSS در سطح معناداری 1/0 تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که اختلاف معنادار در مقیاس تعادلی برگ میان ارزیابی در نوبت اول و سوم  (P=0.003, m=12.364)، اول و دوم (P=0.003, m=8.636) و دوم و سوم (P=0.028, m=3.727) وجود دارد. در مورد تست های پنج بار نشستن و بلندشدن بر روی صندلی و بالا و پایین رفتن از پله ها اختلاف معنادار میان ارزیابی ها در نوبت اول و سوم و  اول و دوم وجود دارد اما برای تست بلندشدن از حالت نشسته راه رفتن و برگشتن، اختلاف معنادار تنها میان ارزیابی های نوبت اول و سوم وجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که تمرین های انجام گرفته با سامانه هوشمند تعلیق وزن دینامیک، موجب بهبود توانایی های عملکردی و راه رفتن در کودکان شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!