مقایسه تاثیر تمرینات کششی و قدرتی بر فعالیت الکترومیوگرافی عضلات پاراورتبرال ناحیه پشت بیماران مبتلا به ‏کمردرد مزمن دارای کوتاهی عضلات همسترینگ: یک مطالعه کار آزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر با هدف مقایسه تاثیر تمرینات کششی ایستا و تمرینات قدرتی در طول بلند عضله همسترینگ کوتاه شده بر تغییرات فعالیت الکتریکی عضلات پاراورتبرال ناحیه پشت در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن انجام شد.

روش بررسی

چهل و پنج بیمار مبتلا به کمردرد مزمن از طریق نمونه گیری در دسترس در کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، انتخاب شدند. نمونه ها علاوه بر دریافت درمان مرسوم فیزیوتراپی برای کمردرد، به طور تصادفی در 3 گروه تمرینات کششی (15 نفر)، تمرینات قدرتی در طول بلند عضله (15 نفر) و گروه شاهد بدون مداخله اضافی فقط درمان مرسوم فیزیوتراپی (15 نفر) قرار گرفتند. مداخلات درمانی به مدت 4 هفته، 3روز در هفته و مجموعا در 12 جلسه انجام گردید. طول عضله همسترینگ با روش نوریس (ران در وضعیت عمودی و تلاش بیمار برای راست کردن مفصل زانو) با گونیامتر اندازه گیری شد. اطلاعات الکترومایوگرافی از عضلات پاراورتبرال بیماران در حین خم کردن زانو در مقابل نیروی کش ورزشی، قبل و بعد از مداخله ثبت شد.

یافته ها

طبق نتایج  آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، اثر درون گروهی، اثر تعاملی زمان و گروه و همچنین اثر بین گروهی میانگین فعالیت الکترومیوگرافی نرمالایز شده عضلات پشت لانجیسموس و ایلیوکستالیس (Longissimus,  Iliocostalis)  معنادار نبود (0/05<p). برای متغیرهای درد و ناتوانی فقط اثر اصلی درون گروهی معنی دار بود (0/05>p). اثرات بین گروهی و تعاملی برای این متغیرها معنی دار نبود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، هیچ یک از تمرینات اصلاحی کشش ایستا و تمرینات قدرتی عضله همسترینگ در طول بلند، تغییر معنی داری در فعالیت الکترومیوگرافیک عضلات پاراورتبرال نمونه ها ایجاد ننمودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!