بررسی همبستگی نتایج آزمون دینامومتری ایزوکینتیک زانو با آزمون عملکردی LEFT برای بررسی بازگشت به ورزش در ورزشکاران حرفه ای بعد از بازسازی رباط متقاطع قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسیب لیگامان صلیبی قدامی یک آسیب تخریب کننده است که با شیوع بالایی در بین ورزشکاران اتفاق می افتد. همچنین قدرت عضلانی از نظر تست های ایزوکینتیکی، زمانی که در دسترس باشد، در سرعت 180 درجه بر ثانیه بررسی گردد. هدف از این مطالعه با توجه به ویژگی های بارز دستگاه ایزوکینتیک و آزمون های معتبر بالینی بررسی ارتباط بین نتایج اندازه گیری شده از دستگاه دینامومتری ایزوکینتیک با آزمون بالینی LEFT؛ جهت آگاهی از وضعیت اندام عمل شده بوده و اینکه آیا آزمون های بالینی که در مطالعات آمده می تواند معیار مناسبی برای بازگشت به زمین ورزش بر اساس شاخص های دینامومتری ایزوکینتیک باشد؟

مواد و روش ها

افراد شرکت کننده در این طرح شامل 23 ورزشکار حرفه ای مرد بوده که بین 12 تا 14 ماه از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی آن ها گذشته بود. LEFT یکی از تست های عملکردی جهت سنجش ورزشکاران برای بازگشت به ورزش است. jست های ایزوکینتیک با استفاده از دستگاهBiodex advantage software (V.4X) ساخت کشور آمریکا و طبق پروتکل دستگاه انجام میگردید. حرکات فلکشن و اکستنشن زانو در سرعت های زاویه ای 60 و 180 و 240 درجه بر ثانیه بررسی میشدند.

نتایج

با توجه به آنالیزهای انجام شده چه به روش پیرسون و اسپیرمن و چه به روش های ارتباط خطی و همچنین رگرسیون انجام گرفته می توان تا حدی با اطمینان بیان کرد که هیچ رابطه خطی بین عدم تقارن و متغیر های دینامومتری و تست عملکردی LEFT وجود ندارد

زبان:
فارسی
صفحات:
698 تا 708
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!