ارزیابی عوامل ریسک زنجیره تامین با استفاده از روش AHP فازی (مورد مطالعه: نیروگاه دالاهو)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از ارکان جدایی ناپذیر هر حوزه، مخاطرات آن است. مخاطرات را مترادف ریسک می دانند. یکی از مقوله هایی که ریسک می تواند به دلیل تعارض بازیگران مختلف، دارای گونه ها و انواع باشد، زنجیره تامین است؛ بنابراین شناسایی و اولویت بندی ریسک های زنجیره تامین موضوعیت پیدا می کند. از همین رو، هدف در این مقاله ارزیابی عوامل ریسک زنجیره تامین است. بنا بر اهمیت ریسک ها در زنجیره تامین صنعت نیروگاهی، ارزیابی عوامل ریسک زنجیره تامین نیروگاه دالاهو انتخاب گردید. ارزیابی عوامل در سه فاز شناسایی، اولویت بندی و تحلیل صورت پذیرفت.

روش

روش مورداستفاده در این تحقیق، تکنیک AHP فازی است. جهت پیاده سازی صحیح گام های پژوهش و روایی بالای آن، معیارها و زیرمعیارهای پیشنهادی و ارایه شده توسط عبدالباسط و محمد (2020) در اختیار خبرگان قرار داده شد. خبرگان با تعدیل و غربال گری، معیارها و زیرمعیارهای نهایی را تایید و انتخاب کردند و اهمیت هریک را در مقایسات زوجی انعکاس دادند.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که ریسک های زنجیره تامین نیروگاه دالاهو با توجه به وزن به دست آمده، به ترتیب شامل: ریسک های مالی، ریسک های عملیاتی، ریسک های سیستم اطلاعاتی، ریسک های سیستم محیطی و ریسک های کنترل و برنامه ریزی می باشند.

نتیجه گیری

کاهش سهم بازار مالی از ریسک های مالی، اتلاف انرژی از ریسک های محیطی، ازکارافتادگی دستگاه های بخش تولید از ریسک های عملیاتی، خرابی سیستم های اطلاعاتی از ریسک های اطلاعاتی و بهبود سطح موجودی از ریسک های کنترل و برنامه ریزی، بیشترین اولویت ها را به خود اختصاص دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!