بررسی اثر مصرف همزمان عصاره الکلی اکلیل الملک و مت فورمین بر پارامترهای تولید مثلی موش های صحرایی دیابتی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در طب سنتی ایران دانه های گیاه اکلیل الملک (Astragalus hamosus L.) جهت اهداف درمانی متعددی توصیه می شوند. این مطالعه با هدف بررسی اثرات مصرف همزمان مت فورمین و عصاره الکلی اکلیل الملک بر گلوکز و پارامترهای تولید مثلی در موش های نر دیابتی اجرا شد.

مواد و روش ها

 در این پژوهش تجربی عصاره الکلی اکلیل الملک به روش خیساندن تهیه شد. موش های صحرایی نر دیابتی به مدت 28 روز متوالی با مت فورمین (mg/kg 500) و عصاره اکلیل الملک در دوز های mg/kg150 و mg/kg300 به صورت جداگانه و یا ترکیبی، به صورت خوراکی تیمار شدند. در پایان پارامترهای قند خون ناشتا، تستوسترون، کیفیت اسپرم (تعداد، تحرک، حیات)، بافت شناسی و پراکسیداسیون لیپیدی بیضه ها ارزیابی شدند.

یافته ها

 در مقایسه با موش های دیابتی تیمار نشده، عصاره اکلیل الملک سطح تستوسترون و پارامترهای اسپرمی (تعداد، تحرک و حیات) را به طور معنی داری ارتقا و پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش داد (0/01< P)، اما اثر کاهنده قند خون نداشت (0/05> P). مصرف همزمان عصاره با مت فورمین اثرات سودمند مت فورمین بر روی تستوسترون (0/01< P) و پراکسیداسیون لیپیدی (0/001< P) را افزایش داد. مصرف همرمان عصاره در بالاترین دوز (mg/kg 300) با مت فورمین توانست به طور معنی داری اثرات مت فورمین بر شاخص های بافت شناسی بیضه را بهبود بخشد (همگی 0/5< P)، اما تاثیر معنی داری بر روی پارامترهای اسپرمی نداشت.

استنتاج

اکلیل الملک اثر کاهنده قندخون ندارد و مصرف همزمان آن با مت فورمین تداخلی در اثرات کاهنده قندخون این دارو ایجاد نمی کند. اما اثر هم افزایی مثبتی در بهبود پراکسیداسیون لیپیدی، سطح تستوسترون و بافت شناسی بیضه با مت فورمین دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!