ارتباط بین توزیع دامنه حجم گلبول قرمز با فشار خون در جمعیت کوهورت طبری: مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دامنه حجم گلبول قرمز (Red Cell Distribution Width: RDW) معیار تغییرات اندازه سلول قرمز خون است که در آزمایش شمارش کامل خونی گزارش می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین RDW و فشار خون در مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت طبری بود.

مواد و روش ها

در مطالعه مورد- شاهدی حاضر گروه مورد تمامی افراد مبتلا به فشار خون در کوهورت طبری بودند (2281 نفر). افراد مبتلا به فشارخون افرادی بودند که فشارخون سیستول و دیاستول آن ها به ترتیب مساوی و بالاتر از 140و90 بود یا تشخیص فشارخون برای آن ها داده شده بود و یا تحت درمان با داروهای کاهنده فشارخون قرار گرفتند. گروه کنترل به صورت تصادفی از میان جمعیت کوهورت طبری انتخاب شدند و بر حسب جنس، سن و نمایه توده بدنی همسان سازی شدند. بعد از اعمال همسان سازی در دو گروه در نهایت 2227 نفر از هر گروه وارد مطالعه شدند. از همه شرکت کنندگان بعد از 12 ساعت ناشتایی نمونه خون گرفته شد.

یافته ها

به جز سطح گلیسرید (0/111=P)، تمامی متغیرهای مورد بررسی شامل محل اقامت، سطح تحصیلات، دور کمر، سیگار کشیدن، سطح کلسترول (0/5<p)، در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری داشتند. آزمون آماری t مستقل نشان داد RDW در چارک های متفاوت هیچ تفاوت معنی داری در دو گروه مورد و شاهد نداشتند (0/584=P). آزمون رگرسیون لجستیک تک متغیره و چند متغیره نیز ارتباط آماری بین RDW و فشارخون نشان نداد (0/05>p).

استنتاج

مطالعه حاضر نشان داد که RDW نقش پیش بینی کننده ای برای ابتلا به فشارخون ندارد و در بیماران مبتلا به فشارخون الگوی معنی داری بین دامنه RDW با فشارخون وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!