شناسایی محرک های برنامه ریزانه از دیدگاه بخش خصوصی و عمومی جهت شراکت در شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 در شهرهای امروزی، مدیریت شهری به تنهایی قادر به تامین خدمات و پیشنهادات در طرح های توسعه شهری نیست. برای این منظور، همکاری با بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته و شراکت عمومی-خصوصی به عنوان یکی از شیوه های رایج همکاری میان بخش های عمومی و خصوصی مطرح شده است. از طرفی شکل گیری شراکت عمومی-خصوصی بدون وجود محرک هایی که منفعت هر دو بخش را تامین نماید؛ امکان پذیر نخواهد بود. از این رو، مقاله حاضر برای اولین بار به شناسایی محرک های برنامه ریزی شهری موثر در شراکت عمومی-خصوصی متناسب با نظرات سرمایه گذار و مدیریت شهری پرداخت.

روش شناسی

 این مقاله کیفی و در سال 1399 در شهر مشهد انجام شد. روش نمونه گیری به صورت غیرتصادفی بود و این مصاحبه ها تا زمانی که اشباع حاصل شد با 11 نفر از مطلعان کلیدی ادامه یافت. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با سرمایه گذاران و کارکنان شهرداری به عنوان بخش های عمومی و خصوصی انجام شد. تحلیل اطلاعات و تولید کدها و مقوله ها به کمک کدگذاری های فرعی و انتسابی بود.

یافته ها

داده های گردآوری شده در قالب 110 کد اولیه، 29 کد فرعی و 5 مقوله شامل ایجاد محیط مناسب، افزایش بهره برداران، امکان سودآوری غیرمستقیم، امکان سود آوری مستقیم، افزایش قیمت زمین و ساختمان تحلیل شدند.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده نشان میدهد محرکهای برنامه ریزانه تنها به مباحث مرتبط با منفعت مالی و سودآوری محدوده نبوده بلکه علاوه بر آن ها عوامل موثر در رضایت مندی عمومی و ایجاد محیط مناسب را نیز در برمی گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!