تاثیر اطلاعات نامطمئن بر تصمیم گیری کاربران در بازیابی اطلاعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمین یا اطلاعات نادرست و بیان ریشه ها و بسترهای شکل گیری اطلاعات نامطمین و تاثیر آن در تصمیم گیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکل گیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.

روش شناسی پژوهش

پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانه ای استفاده شده است و براساس پیشینه های مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمین پرداخته شده و سپس بسترهای شکل گیری اطلاعات نامطمین و نقش آن در تصمیم گیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمین در تاریخ ارتباطات بی سابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهم ترین چالش های جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همه گیر بودن شبکه های اجتماعی، رسانه های آنلاین معتبر و ویژگی های پردازش اطلاعات انسانی تقویت می شود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام می توانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را ​​برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمین در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.

بحث و نتیجه گیری

کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط موثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیم گیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!