چگونه واگذاری امتیاز تاسیس مدارس می تواند رویکردی درآمدزا در باشگاه های فوتبال ایران باشد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از دارایی های ناملموس باشگاه ها واگذاری امتیازات، از جمله مجوز تاسیس مدارس فوتبال است. محقق در این تحقیق بر آن بود تا عوامل موثر بر ارتقای قدرت فرانشیز واگذاری مجوز تاسیس مدارس فوتبال باشگاه ها را شناسایی و رتبه بندی نماید.  

روش

تحقیق به شیوه ای ترکیبی و در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. نمونه تحقیق 11 نفر از خبرگان آگاه به مسایل فوتبال و صنعت ورزش ایران بودند. ابزار تحقیق شامل مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه ای محقق ساخته با 6 شاخص و 33 زیرمعیار بود که در اختیار نمونه های تحقیق قرار گرفت. تحلیل داده ها با دو آزمون AHP و ANP و در نرم افزار سوپر دیسیژن نسخه 3.2 انجام شد.

یافته ها

  نتایج در تحلیل AHP نشان داد به ترتیب شاخص های منابع انسانی، شاخص های مدیریتی، حقوقی، زیرساخت های نرم افزاری، بازاریابی و اقتصادی به ترتیب مهم ترین عوامل در ارتقای قدرت فرانشیز باشگاه ها بودند. همچنین در تحلیل ANP ضمن تعیین وزن زیرمعیارها و روابط میان معیارهای اصلی، به ترتیب اهمیت مشخص شد شاخص منابع انسانی، شاخص های مدیریتی، بازاریابی، زیرساخت های نرم افزاری، حقوقی و اقتصادی عوامل موثر در ارتقای قدرت فرانشیز باشگاه ها بود. بدین ترتیب، منابع انسانی به عنوان مهم ترین منبع درون سازمانی محسوب می شود.  

اصالت و ابتکار مقاله

 مطالعات محدودی در زمینه واگذاری حق امتیاز بهره برداری در ورزش انجام شده است. این تحقیق از جمله مطالعات معدودی است در مورد چگونگی افزایش درآمد واگذاری حق امتیاز مدارس فوتبال توسط باشگاه ها انجام شده و از منظر خرد و کلان به موضوع مدیریت واگذاری حق بهره بردرای پرداخته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!