ارزیابی اثرات اسکولکس کشی نانوپارتیکل عصاره های گال قلقاف (Quercus infectoria) و اکسید نقره بر روی پروتواسکولکس های کیست هیداتید در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری کیست هیداتید (اکاینوکوکوزیس) توسط گونه های مختلفی از انگل جنس اکاینوکوکوس ایجاد می گردد. این بیماری در بسیاری از کشورهایی که دامداری در آنجا رواج دارد، شایع می باشد. درمان اصلی بیماری بر اساس جراحی بوده که به همراه یک درمان دارویی کمکی انجام می شود. استفاده از عوامل موثر کشنده پروتواسکولکس های (Protoscolicidal) انگل در حین عمل به منظور کاهش میزان عود بیماری ضرورت دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر ارزیابی اثرات پروتواسکولکس کشی نانوپارتیکل اکسیدنقره، عصاره های متانولی و استنی گیاه گال قلقاف با توجه به اثرات ضد میکروبی متنوع گیاه در شرایط برون تنی (In vitro)، بر روی پروتواسکولکس های کیست هیداتید می باشد.

مواد و روش ها 

پروتواسکولکس های اکاینوکوکوس گرانولوزوس از 60 عدد کبد گوسفندان آلوده به کیست هیداتید جمع آوری شد. مایع موجود درون کیست با استفاده از سرنگ تخلیه و پس از سانتریفیوژ تغلیظ گردید. تاثیر کشندگی گروه نرمال سالین 9/0 درصد و گروه های اول، دوم و سوم به ترتیب با رقت های 1/0، 01/0 و 001/0  درصد نانوپارتیکل های اکسید نقره و عصاره های متانولی و استونی گال قلقاف و ادغام آن ها بر پروتواسکولکس های کیست هیداتید در زمان های مواجهه 1، 5، 10، و 20 دقیقه تعیین شد. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید.

نتایج

در میان عصاره های آزمون شده، به ترتیب رقت 1/0 درصد نانوپارتیکل اکسید نقره در 20 دقیقه و ادغام نانوپارتیکل اکسیدنقره و عصاره متانولی گال قلقاف در مدت زمان 20 دقیقه بیشترین اثر کشندگی را بر پروتواسکولکس ها داشت. هم چنین کمترین اثر کشندگی در رقت 001/0 نانوپارتیکل عصاره استنی گال قلقاف در زمان 1 دقیقه بدست آمد.

نتیجه گیری

یافته های بررسی حاضر نشان می دهد عصاره های متانولی و استنی گال قلقاف پس از ادغام با نانوپارتیکل اکسیدنقره به خصوص عصاره متانولی می توانند به عنوان یک عامل کشنده پروتواسکولکس مناسب در زمان جراحی کیست هیداتید به کمک روش جراحی پایر (PAIR; Puncture, Aspiration, Injection, and Re-aspiration of protoscolices) مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!