بررسی اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک بر بیان ژن Sirtuin-3 در تخمک موش های نژاد NMRI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش تولید رادیکال های آزاد در تخمک ها به کاهش کیفیت باروری آن ها منجر می شود. مطالعات نشان داده است که در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطح رادیکال های آزاد بافتی و سرمی افزایش می یابد.  Sirtuin-3در میتوکندری قرار دارد و نقش مهمی در مهار رادیکال های آزاد ایفا می کند؛ بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی بیان ژن Sirtuin-3 در تخمک موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بود.

مواد و روش ها

سندرم تخمدان پلی کیستیک توسط تزریق استرادیول والرات (40 میلی گرم بر کیلوگرم) در 6 موش نژاد NMRI با سن 6 هفته و وزن 5± 25 گرم ایجاد گردید و 6 موش نیز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به دنبال القای بیماری، بافت تخمدان توسط روش هیستوتکنیک بررسی گردید و سطح سرمی هورمون های جنسی با استفاده از کیت مخصوص الایزا تعیین شد. تخمک ها از تخمدان موش ها جمع آوری گردید و RNA آن ها توسط کیت مخصوص استخراج و به cDNA تبدیل شد و سپس Real Time PCR برای سنجش بیان ژن Sirtuin-3 صورت گرفت و ژن Gapdh به عنوان کنترل داخلی در نظر گرفته شد.

یافته ها

در تخمدان موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست های هیداتید تشکیل گردید و سطح هورمون FSH کاهش و سطح هورمون های LH و تستوسترون در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (P<0.001). بیان ژن Sirtuin-3 در تخمک های جمع آوری شده از موش های بیمار نسبت به موش های سالم، به میزان 18/0 کاهش یافت (P<0.05).

بحث و نتیجه گیری

نتیجه تحقیق حاضر نشان داد که بیان ژن Sirtuin-3 در تخمک موش های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش می یابد. بیان نادرست ژن Sirtuin-3 در تخمک می تواند به عنوان یکی از علل کاهش کیفیت باروری تخمک در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مطرح باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!