بررسی تغییر بیان mRNA مربوط به پپتید وابسته به ژن کلسیتونین (CGRP) و رت کلسیتونین (rCT) در ناحیه خاکستری دور قناتی (PAG) موش های صحرایی دیابتی در آزمون فرمالین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

CGRP و rCT در نواحی کنترل درد نزولی نقش دارند. هدف از این مطالعه بررسی اثر تجویز داخل بطن مغزی CGRP و rCT بر بیان mRNA  پپتیدهای CGRP و rCT در ناحیه PAG، در موش های صحرایی دیابتی در آزمون فرمالین است.

مواد و روش ها

در این مطالعه، از 24 سر موش صحرایی نر نژاد اسپراگ داولی در چهار گروه (N=6) استفاده شد. برای القای دیابت از داروی استرپتوزوتوسین با دوز mg/kg 45 به صورت داخل صفاقی استفاده گردید. پپتیدهای CGRP  و یا rCT  با دوز  nmol 5/1 با حجم 5 میکرولیتر روزانه و به مدت 7 روز به صورت داخل بطن مغزی تزریق شد. رفتارهای مرتبط با درد در آزمون فرمالین تا دقیقه 60 در گروه های مطالعه شده ثبت گردید؛ همچنین ناحیه PAG به منظور ارزیابی تغییر میزان بیان mRNA پپتیدهای CGRP و rCT  برداشته شد.

یافته ها

تزریق داخل بطن مغزی CGRP و یا rCT در موش های صحرایی دیابتی، موجب کاهش درد در فاز حاد و میانی آزمون فرمالین گردید. علاوه بر این، تجویز CGRP داخل بطن مغز موجب افزایش بیان mRNA مربوط به CGRP در ناحیه PAG شد؛ اما تجویز rCT داخل بطن مغز موجب افزایش بیان mRNA مربوط به هر دو پپتید CGRP و rCT، پس از گذشت  هفت روز در ناحیه PAG گردید.

بحث و نتیجه گیری

 تزریق داخل بطن مغزی پپتیدهای CGRP  و rCT، درد  ناشی از تزریق فرمالین در موش های صحرایی نمونه تجربی دیابت قندی القاشده توسط استرپتوزوتوسین را احتمالا به واسطه تغییر در بیان mRNA مربوط به هر دو پپتید کاهش می دهد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2412743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!