شناسایی مولکولی ژن تولید کننده پروتئین شوک حرارتی 70 کیلودالتونی در قارچ درماتوفیت ترایکوفایتون وروکوزوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ترایکوفایتون وروکوزوم (T.verrucosum) یکی از قارچهای درماتوفیت است که پوست و ضمایم آن در انسان و حیوانات به ویژه دام را مورد تهاجم قرار می دهد. در مطالعه حاضر سعی شده است تا پروتیین های کاپرونی منسوب به پروتیین های شوک حرارتی 70 کیلودالتونی در این قارچ تشخیص داده شده و بیان ژن مولد آن تحت شرایط استرس گرمایی بررسی شود.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، پرایمرهایی به اندازه 20 یا 21 نوکلیوتید با استفاده از نواحی بسیار ثابت ژن های مشابه دیگر طراحی گردیدند. این پرایمرها در PCR های متعددی با استفاده از DNA ژنومی و نیز cDNA قارچ درماتوفیت ترایکوفایتون وروکوزوم به کار گرفته شده و قطعات PCR حاصله، تعیین توالی گردیدند.

یافته ها

در این بررسی 2217 نوکلیوتید از این ژن جدید، توالی یابی شد که ORF آن به طول 1962 pb بوده، حاوی دو اینترون می باشد و پروتیینی با 654 آمینواسید را رمز می نماید. پروتیین حاصله غنی از گلیسین، آلانین و گلوتامیک اسید بود در حالی که میزان تریپتوفان و سیستیین آن ناچیز است. مقایسه توالی های به دست آمده در بانک اطلاعات ژنی چه در مورد ژن جدید و چه در مورد آمینواسید منتج از آن، همولوژی معنی داری را با دیگر پروتیین های شوک حرارتی 70 کیلودالتونی نشان داده است. مطالعات بیشتر نشان داد بیان این ژن تحت تاثیر استرس های حرارتی افزایش می یابد.

نتیجه گیری

ژن سنتزکننده پروتیین شوک حرارتی70 کیلودالتونی که از قارچ درماتوفیت ترایکوفایتون وروکوزوم به دست آمده است، از نظر توالی نوکلیوتیدی شباهت زیادی با سایر ژن های این خانواده در دیگر ارگانیسم ها دارد. این پروتیین به طور محسوسی میکروارگانیسم را در برابر استرس های گرمایی محافظت می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!