اثر عصاره علف چای (Hypericum perforatum) بر حاملگی موشهای نژاد Balb/C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر عصاره گیاه علف چای (Hypericum Perforatum) بر سقط جنین و نقش اثرات ناهنجاری زایی احتمالی آن بر جنینهای موش کوچک آزمایشگاهی نژاد Balb/C بخصوص اثر آن بر سیستم عصبی در حال تکوین و مغز جنین و نیز بر تخمدان و رحم مادر حامله صورت گرفت.

روش بررسی

به موشهای حامله نژاد Balb/C میزان 1.457g/kg (میزان تقریبی مصرف خوراکی انسان در روز) عصاره خشک شده گیاه در آب، به مدت 7 روز (از زمان مشاهده درپوش واژنی به عنوان روز صفر حاملگی تا روز هفتم)، روزی یک بار خورانده شد. سپس جنینهای تجربی در روز 15 حاملگی از رحم خارج گردیدند و با جنینهای 15 روزه کنترل مقایسه شدند. در این مطالعه از دو گروه کنترل (تجویز placebo و بدون تجویز هیچ دارویی) استفاده شد. کلیه جنینهای تجربی و کنترل از نظر ویژگیهای ریخت شناختی خارجی و داخلی و میزان بقا مورد مطالعه قرارگرفتند.

یافته ها

در کلیه تجربیات، هیچگونه ناهنجاری خارجی یا داخلی مشخصی در جنینها و یا در رحم و تخمدان مادر حامله مشاهده نشد. از کلیه پارامترهای مورد بررسی فقط از نظر تعداد سلولهای جسم زرد و اندازه آنها و نیز تعداد فولیکول های آتروفیه شده در تخمدان نمونه های تجربی تغییر معنی داری نسبت به کنترل مشاهده شد. بعلاوه آنالیز هورمونی سرم خون مادران افزایش معنی دار FSH و LH و کاهش معنی دار میزان هورمون پروژسترون را در نمونه های تجربی در مقایسه با نمونه های کنترل نشان داد.

نتیجه گیری

با توجه به مشاهدات فوق، می توان نتیجه گرفت استفاده از عصاره گیاه علف چای در دوران بارداری توسط مادر حامله موجب بروز ناهنجاری در جنینها و تغییر در رشد و نمو آنها نمی گردد و کاهش میزان پروژسترون در محدوده های حداقل نیاز برای حفظ بارداری قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!