تاثیر آنتی اکسیدانی منیزیم بر اسیدهای چرب آزاد پلاسما در رت های دیابتی شده با آلوکسان

پیام:
چکیده:
مفدمه: آلوکسان یکی از مواد گزنوبیوتیک می باشد که در دسته مواد دیابت زا قرار می گیرد. منیزیم کوفاکتور مهمی است که جهت تنظیم فعالیت آنزیم های دخیل در تولید لیپیدها و کربوهیدرات ها مورد استفاده قرار می گیرد. آلوکسان می تواند به طور مستقیم موجب کاهش فعالیت برخی از آنزیم های مسیر گلیکولیز مثل گلوکوکیناز گردد. در این تحقیق اثرات متقابل آلوکسان و منیزیم بر متابولیسم چربی ها در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها
از موش های صحرایی بالغ نر به عنوان مدل آزمایشگاهی برای ایجاد دیابت استفاده شد. جهت ایجاد دیابت، آلوکسان مونوهیدرات به میزان mg/kg 120 به صورت داخل صفاقی (I.P) به 28 موش صحرایی تزریق شد. 72 ساعت بعد از تزریق، گلوکز پلاسما اندازه گیری شد که مقدار افزایش یافته معنی دارآن موید ایجاد دیابت در موش ها بود.
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه افزایش معنی داری را برای اسیدهای چرب آزاد پلاسما در موش های صحرایی دیابتی(μM 751.25) نسبت به گروه های شاهد(μM (286.68 نشان داد. در این مطالعه با سنجش منیزیم گلبول های قرمز، کاهش بسیار شدید منیزیم درون سلولی در موش های صحرایی دیابتی(mg/dL (4.89 در مقایسه با گروه های شاهد(mg/dL (7.18 دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله نشانگر ارتباط معکوس و معنی دار بین منیزیم گلبول های قرمز و اسیدهای چرب آزاد پلاسما در موش های صحرایی دیابتی می باشد. لذا، بررسی تاثیرات کاهش این عنصر متعاقب ایجاد دیابت می تواند اطلاعات ضروری و مهمی درخصوص دیابت فراهم نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p241364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!