روش های دارویی و غیردارویی موثر در پیشگیری از تهوع و استفراغ در عمل جراحی کوله سیستکتومی ؛ یک مطالعه مروری روایتی و نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی، از عوارض شایع و ناراحت کننده ی بعد از عمل است. جهت کاهش یا کنترل میزان تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی کوله سیستکتومی می توان از روش های دارویی و غیر دارویی متفاوتی استفاده نمود. مطالعه حاضر به بررسی کارایی روش های دارویی و غیر دارویی در جهت کاهش یا کنترل میزان تهوع و استفراغ در عمل جراحی کوله سیستکتومی می پردازد.

روش کار

 در این مطالعه مروری روایتی و نظام مند جهت جستجوی مقالات پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان SID، مگیران و موتور جستجوی گوگل اسکالر از سال 2000 تا 2020 با استفاده از کلید واژه های فارسی؛ کوله سیستکتومی، تهوع، استفراغ، توسط 2 نفر از نویسندگان به صورت مجزا مورد جستجو قرار گرفت. اطلاعات مربوط به مقالات منتخب شامل: نویسنده اول، سال انجام انتشار مقاله، عنوان مطالعه، حجم نمونه، داروی مورد استفاده، ابزار مورد بررسی و در نهایت پیامد بیماران در فرم استخراج داده ها ثبت گردید. ارزیابی کیفیت مقالات مورد بررسی با استفاده از چک لیست مربوط به مطالعات کارآزمایی بالینی انجام شد.

یافته ها

در مرحله اولیه جستجوی مطالعات 558 مطالعه بررسی گردید. سپس پژوهشگران به بررسی مقالات جستجو شده پرداختند و تعداد 544 مطالعه بدلیل مرتبط نبودن با موضوع مورد مطالعه و تکراری بودن و عدم دسترسی به مقاله کامل حذف گردید. در نهایت 14 مطالعه جهت نگارش این مطالعه استفاده گردید. از میان مطالعات مورد بررسی، متوکلوپرامید در 7 مطالعه، اندانسترون در 6 مطالعه، دگزامتازون در 6 مطالعه، گاباپنتین در 2 مطالعه و یک مطالعه هم مربوط به هر یک از داروهای بوپیواکایین داخل پریتوین، پروپوفول، پرومتازین، زنجبیل، طب فشاری و کریستالویید وریدی مورد بررسی قرار گرفته بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در روش های دارویی کنترل تهوع و استفراغ در بیماران تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی، انتخاب اول متخصص بیهوشی می تواند داروی اندانسترون باشد. همچنین در روش های غیر دارویی طب فشاری و زنجبیل هر دو می توانند سبب کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2413962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!