غربالگری و شناسایی مولکولی اکتینوباکترهای مولد آنزیم تیروزیناز از خاک های کویر مرنجاب، غار هامپوئیل و جزیره هرمز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آنزیم های اکسیدکننده تیروزین یا تیروزینازها کاربردهای متنوعی در حوزه های درمانی، غذایی و محیطی دارند. با توجه به اهمیت اکتینوباکترها به عنوان یکی از مهم ترین باکتری های نویدبخش مولد ترکیبات زیست فعال و آنزیم های دارای کاربردهای زیست فناورانه، مطالعه حاضر با هدف غربالگری و شناسایی جدایه های مولد آنزیم تیروزیناز از نمونه های خاک های کویر مرنجاب، غار هامپوییل و جزیره هرمز انجام شد.

مواد و روش‏‏ها

تعداد 10 نمونه خاک از کویر مرنجاب و 10 نمونه خاک از مناطق مختلف جزیره هرمز، جمع آوری و پس از کشت در محیط ISP2 آگار، جدایه های اکتینوباکتر جداسازی و خالص سازی شدند. این جدایه ها و نیز جدایه های تهیه شده در پژوهش پیشین از غار هامپوییل با کشت روی محیط تیروزین آگار و تیروزین براث غربالگری شدند. در ادامه فعالیت تیروزینازی جدایه های منتخب به صورت کمی ارزیابی شد؛ درنهایت، این جدایه ها با تعیین ترادف و آنالیز ژن 16S rRNA شناسایی شدند.

نتایج

از میان 89 جدایه اکتینوباکتریایی غربالگری شده، کلنی های 17 جدایه در محیط کشت تیروزین آگار هاله شفاف و رنگیزه قهوه ای - سیاه داشتند. این جدایه ها در غربالگری ثانوی به صورت کیفی ارزیابی شدند. نتایج غربالگری ثانوی تایید کرد 11 جدایه مولد آنزیم تیروزیناز هستند. همچنین، نتایج سنجش کمی نشان دادند سویه های UTMC 3165 و UTMC 3233 به ترتیب با میزان فعالیت آنزیمی 33 و 35 واحد در میلی لیتر بیشترین فعالیت آنزیمی را دارند. این دو جدایه ازنظر ترادف ژن 16S rRNA به ترتیب 67/99 و 88/99 درصد شباهت به سویه های Streptomyces tendae و Streptomyces thermocarboxydus داشته اند.

بحث و نتیجه ‏گیری

نتایج این پژوهش نشان دادند خاک های ایران دارای اکتینوباکترهای توانمند در زمینه تولید آنزیم تیروزیناز هستند. این جدایه ها به جنس Streptomyces متعلق اند که از غار هامپوییل جدا شده بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!