مطالعه برهمکنش مخلوط دو جزئی حاوی بیوسورفکتانت سدیم کلات و سورفکتانت آنیونی سدیم دودسیل سولفات بااستفاده از تکنیک هدایت سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق ابتدا به بررسی رفتار مایسلی سورفکتانت آنیونی سدیم دودسیل سولفات(SDS) و شبه-ماده فعال سطحی از خانواده بیوسورفکتانت سدیم کلات (SCH) در محیط آبی در حالت خالص پرداخته شد و سپس مخلوطی از این سورفکتانت ها در کسر مولی های مختلف تهیه و با تکنیک هدایت سنجی در دمای 298 درجه کلوین مورد مطالعه قرار گرفت. از نتایج تجربی حاصل برای بدست آوردن غلظت بحرانی مایسلی (CMC) سورفکتانت‌ها در حالت خالص و مخلوط استفاده شد. سپس با بکار بردن نظریه محلول های منظم (RST)، به بررسی پارامتر برهمکنش بین سورفکتانت‌ها در سیستم مخلوط‌()، ضرایب فعالیت ()، کسر مولی اجزا در مایسل (و) پرداخته شد و سپس پارامترهای ترمودینامیکی مثل انرژی آزاد گیبس مایسلی ()، انرژی آزاد گیبس فزونی مایسلی () و... محاسبه و بررسی شدند. نتایج تجربی نشان داد که در سیستم های آنیونی –آنیونی از مخلوط این سورفکتانت ها مقدار پارامتر برهمکنش منفی است و قدر مطلق مقدار آن بسیار کم می‌باشد که نشان می‌دهد در این سیستم برهمکنش کمی بین اجزا در مایسل مخلوط وجود دارد و ضرایب فعالیت انحراف کمی‌ را از حالت ایده آل نشان می‌دهند. همچنین مقدار انرژی آزاد گیبس مایسلی دارای مقادیر منفی می‌باشد که نشان می‌دهد فرآیند تشکیل مایسل در این سیستم خودبخودی انجام می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!