بررسی چگونگی طرح معانی حسن و قبح در کلام اسلامی
حسن و قبح یکی از پایهایترین مسایل کلامی است که در حل بسیاری از مسایل و قواعد کلامی دیگر نقش دارد. عدلیه بر حسن و قبح واقعی عقلی و اشاعره بر غیرواقعی شرعی بودن آن تاکید دارند. در آثار کلامی و اصولی متداول، ابتدا چند معنا برای حسن و قبح ذکر میشود و ادعا میگردد که نزاع تنها در یک معناست و در واقعی عقلی بودن معانی دیگر همگی اتفاقنظر دارند. این تحقیق تلاش دارد با روش «تحلیلی» و مراجعه به منابع مهمترین فرقههای کلامی، یعنی امامیه، معتزله، ماتریدیه و اشاعره، درستی یا نادرستی تکثیر معانی حسن و قبح را بررسی کند. آنچه بهدست آمده این است که تکثیر معانی که از سوی اشاعره برای رهایی از اشکالات عدلیه انجام شده، نهتنها ضرورت نداشته، بلکه خود تکثیر معانی محل نزاع بوده و بالتبع، حل مسئله را دچار ابهام کرده است، بلکه درواقع این معانی متمایز از هم نیستند. درنتیجه ادعای پذیرش حسن و قبح واقعی عقلی در برخی معانی و انکار آنها در معنای دیگر ادعایی متناقض است و متکلمان بسیاری در این تکثیر و تفکیک معانی اشکال قرار کردهاند.
معانی حسن و قبح ، عدلیه ، اشاعره ، کمال و نقص ، ملائمت و منافرت ، مدح و ذم
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.