بررسی رابطه پاداش های مالی و غیر مالی و شخصیت بر تعهد سازمانی با واسطه گری نقش بهزیستی شغلی کارکنان نیروی انتظامی.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

نیروی انتظامی سازمان بسیار حساس و مهمی در هرجامعه ای است.ونیروی انسانی متعهد نقش کلیدی درپیشبرد اهداف این سازمان دارد. ساختار پاداش دهی مناسب این سازمان با در نظر گرفتن ویژگیهای شخصیتی نیروی انسانی آن تاثیر زیادی بربهزیستی شغلی و تعهد سازمانی آنان دارد. بنابراین هدف این تحقیق، بررسی رابطه پاداش مادی و غیر مادی و شخصیت بر تعهد سازمانی کارکنان نیروی انتظامی با میانجی گری بهزیستی شغلی است.

روش

درپژوهش حاضربه منظور جمع آوری داده ها یک نمونه 384 نفری ازکارکنان نیروی انتظامی استان مرکزی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها ،پرسشنامه های ، شخصیت نیو ،تعهد سازمانی آلن مایر و بهزیستی شغلیشولتز (2008) وپرسشنامه پاداش بود. برای بررسی تاثیرمتغیرها از رگرسیون و برای بررسی تاثیر غیر مستقیم متغیر ها از آزمون سوبل برای بررسی نرمال بودن متغییر وابسته از آزمون کلموگراف - اسمیرنوف ، از آزمون دوربین واتسون برای بررسی همبستگی بین خطاها استفاده شد.

یافته ها

 نشان دادکه پاداش های مالی و غیرمالی، شخصیت و بهزیستی شغلی تاثیر مستقیم برتعهد سازمانی دارند. همچنین پاداش های مالی و غیرمالی و شخصیت با واسطه ی بهزیستی شغلی تاثیرات غیرمستقیم و قابل توجهی بر تعهد سازمانی کارکنان نیروی انتظامی دارند.

نتیجه گیری

پاداش های مالی وغیرمالی به واسطه تاثیری که بر بهزیستی شغلی دارند منجربه تعهد سازمانی بیشترمی شوند. هرقدربین ویژگیهای شخصیتی و شغلی کارکنان انطباق بیشتری وجود داشته باشد، بهزیستی شغلی و تعهد سازمانی بیشتری نیز حاصل می شود.در نتیجه یک مدل تحقیق مناسب درمورد تاثیر پاداش های مالی و غیر مالی بر تعهد سازمانی با واسطه گری بهزیستی شغلی در واحد نیروی انتظامی استان مرکزی پیدا شد. این نتایج می تواند به عنوان مرجعی در جهت افزایش تعهد سازمانی کارکنان پلیس از طریق تقویت عواملی شخصیت وعواملی که باعث تقویت انگیزه های درونی و بیرونی کارکنان نیروی انتظامی می شود ، بهزیستی شغلی و تعهد سازمانی کارکنان را ارتقاءدهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!